Copycat vs Inspiration

In verband met copyright en auteursrechten heb ik de foto's uit dit artikel weggehaald, bedankt voor het begrip.

De modewereld was geschokt toen Nikkie Plessen haar kledinglijn presenteerde 2 weken geleden; hij hing aan elkaar van de kopieën en niets leek door La Plessen zelf te zijn ontworpen. 'Mijn collectie is geïnspireerd op wat ik op straat zie' was haar eerdere commentaar, maar dat had ze schijnbaar nogal letterlijk genomen. Iedereen (behalve haar grote vriendinnen) viel erover en dat heeft mij aan het denken gezet: wanneer is iets een kopie en wanneer is een 'geïnspireerd' stuk geaccepteerd?

Mango, H&M en Zara zijn de toppers als het aankomt op het kopiëren van de catwalk trends en niemand lijkt daarvan op te kijken. Maar een nep Louis Vuitton uit Turkije is echt een flinke no no, waarom maken we dit verschil? Ik zelf doe er aan mee hoor, de alom bekende Mango kopie hangt ook in mijn kast en met mijn DIY's wil ik ook de strijd aangaan met de designer-ontwerpen die ik echt niet kan betalen. Maar de nep Louis Vuitton gaat ook mij te ver, al is in vakantie land waar dat soort producten worden verkocht de verleiding enorm, je ziet het. Ik werd in Bulgarije verleid tot het kopen van een neppe Miu miu. Eenmaal thuis waren de keren dat ik hem gebruikte op 1 hand te tellen, al zijn er vrij weinig mensen die het merk uberhaupt kennen; ik voelde mij een bedrieger!

Zit het verschil hem dan in het wel/ niet gebruiken van een logo? Voor mij deels wel, vooral bij tassen, maar op veel kleding staat geen logo.

De grens is vaag, maar ik denk dat het grote probleem bij Nikkie vooral was dat ze er zo over heeft opgeschept; ze had zooo hard gewerkt en zoveel onvloed gehad rn mensen in dienst van de modeacedemie. Ja dan verwachten mensen meer van je, van H&M, Zara en Mango VERWACHTEN wij betaalbare versies van onze favo catwalk looks en hoewel je dat ook in Turkije/ Bulgarije verwacht is een directe kopie nogsteeds wat anders dan iets wat heeeel erg lijkt. Daarnaast is het ook zoals ... zegt in The Devil Wears Prada:

Alle confectie kleding wordt gemaakt naar aanleiding van wat de Grote Der Aarde op de catwalk showen.

Wat vind jij? Draag jij nep-designer? En designer geïnspireerd H&Metje?

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen