Kijkje in mijn boekenkast

Ik heb het waarschijnlijk van mijn vader, maar ik ben dol op boeken. Informatie opzoeken op internet is leuk hoor, maar er gaat niets boven het vasthouden van een boek wat je in je boekenkast kan zetten en waar je elke keer op nieuw in kan neuzen.



Meeste van mijn boeken gaan over mode, zo heb ik de hele boekenserie van Nina Garcia, het boek van Rachel Zoe en zelfs de stijlbijbels van Victoria Beckham en Lauren Conrad ontbreken niet. Daarnaast gaat er elke maand een enorm bedrag naar de magazine wereld, want er is bijna geen glossy die ik niet lees (zeker als de mode edities uitkomen.)



Ook voor het zelfmaken van mode heb ik een aantal boeken (en ik ben nog steeds aan het zoeken naar nieuwe/ andere boeken. Natuurlijk is de belangrijkste 'het handboek voor de zelfmaakmode' van Margriet/ Knipmode. Dit is al een behoorlijk gedateerd exemplaar en ik moet zeggen dat ik het niet echt een handig boek vind. Vandaar dat ik ook duidelijkere tutorials op mijn blog wil gaan plaatsen.
Het andere boek op dezelfde foto; 'Naaipatronen ontwerpen & gebruiken' is een heel duidelijk boek over naaipatronen van anderen en jezelf. Ik lees deze geregeld door, maar vind het nog best moeilijk om sommige dingen in de praktijk te brengen. Maar goed, ze zeggen niet voor niets 'oefening baart kunst'.



Ook leuk zijn deze twee boeken met vintage patronen. Het Burda-boek laat een aantal basispatronen zien en verteld hoe je deze makkelijk aan kan passen naar een totaal ander item. Erg leerzaam, ik heb er alleen nog niets uit gemaakt omdat Knipmode gewoon zoveel makkelijker werkt dan Burda.

Het boek Droomjurken is een beetje hetzelfde idee; maar hierin staan de vintage droomjurken van de sterren. Madonna's Jean Paul Gaultier, de witte jurk van Marilyn Monroe en een echte Jackie Kennedy-stijl jurk. Erg goed voor de beginnende naaister, want elke stap staat duidelijk met tekeningen en al uitgelegd. Het enige waar ik over val is dat het patroon heel raar op het stof wordt gelegd, maar dat is een kwestie van proberen.



Dan het laatste 'boek', een gelukkige vondst op een rommelmarkt. Een boek ook met allemaal patronen uit de jaren 70 en 80. Het is een speciale methode waarop de patronen worden uitgetekend (ik zal er eens een keer een heel item aan spenderen) en de kleding is echt heel erg leuk! De gouden snit methode van Lutherloh bestaat nog steeds en je betaald zo'n 100 euro voor een startersset, ik had het voor nog geen 5 euro. Binnenkort is er weer een rommelmarkt en ik ga zeker weer diep neuzen in de boekenbakken of er nog zo'n 'set' ligt!

Naast deze boeken heb ik nu ook 2 of 3 jaargangen Knipmode (en een heeeeleboel bij mijn ouders thuis) en een aantal andere naai-tijdschriften. Maar misschien is het leuk om daar een ander keer wat over te schrijven.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen