Tutorial: Rits inzetten #1

Dit is een manier van rits inzetten die ik zelf nog nooit heb gebruikt, maar dat is dus zoiets wat ik wil gaan doen met mijn blog; verschillende wegen laten zien die naar Rome leiden. Zo leren niet alleen jullie ervan, maar ikzelf ook. Uiteindelijk vond ik het een erg handige methode, ik heb alleen nog moeite wat te doen met het 'treintje' want die zit in de weg. Heeft iemand daar goede tips voor?

Stap 1

Begin met het spelden van de stof, zorg dat je ongeveer de helft van de breedte van de rits wegblijft van de kant dan heb je genoeg ruimte om de rits goed vast te zetten. (Houdt hier al rekening mee bij het knippen van het patroon!)

Stap 2

Meet af tot hoe ver de rits komt en steek ook daar overdwars een speld in.

Stap 3

Stel je naaimachine in op een grote rechte steek, bij elk naaimachine zal dat een ander nummer zijn dus kijk goed.

Stap 4

Stik het bovenste deel dicht, let op dat dit niet stevig hoeft te zijn dus je hoeft niet heen en weer te naaien voor stevigheid!

Stap 5

Zet je naaimachine dan weer naar een kleinere steek, hier mag hij op blijven staan voor de rest van de klus.

Stap 6

Stik de rest van de naad, deze naad blijft wel en moet dus wel even extra gezekerd worden!

Stap 7

Strijk de naad open.

Stap 8

Speld de rits aan de binnenkant met een paar speldjes vast zodat hij goed in het midden zit.

Stap 9

Draai je werk om en speld de rits vast aan de goede kant, let hierbij goed op de richting waarin je straks gaat stikken. De spelden die aan de achterkant zitten kun/ moet je eruit halen anders krijg je problemen met je naaimachine.

Stap 10

Wissel je gewone naaimachine-voetje om voor het speciale ritsvoetje.

Stap 11

Begin bovenaan de rits aan de linkerkant met stikken, zorg dat je niet te dicht op de tandjes van de rits naait en dat je recht gaat.

Stap 12

Als je aan de onderkant van de rits bent gekomen zorg je dat de naald in de stof zit, lift je het voetje op en draai je de stof met 90 graden. Je stikt dan onder de rits door naar de andere kant.

Stap 13

Laat weer de naald in de stof zitten, haal het voetje omhoog en draai de stof weer met 90 graden. Stik dan de hele andere kant van de rits vast.

Stap 14

Haal de naad die voor de rits zit dan los met een tornmesje.

Eindresultaat

Et voila! Je hebt een blinde rits ingezet! Ikzelf heb altijd heel veel moeite om het netjes te krijgen, maar op deze manier ging het echt geweldig! Nu nog een keer in een kledingstuk!

1 opmerking :

  1. Haha, grappig dat ik net nu op je blog kijk, want ik heb gister op school de opdracht gekregen om een blinde rits in te zetten. Wel op een totaal andere manier en met een andere rits, want je hebt geloof ik een normale rits blind ingezet. Knap overigens op deze manier, zou mij niet lukken.
    Voor een echte blind rits, heb je officieel ook een blinde rits voetje nodig, maakt het veel makkelijker. Het is wel prijzig, maar het is het waard vind ik. Ikzelf werk daar nu zo'n 3 a 4 jaar mee.

    Maar in ieder geval, ontzettend leuk stofje en tof dat je dit soort dingen post. Is een keer wat anders dan al die typische mode blogs :)

    Sam