Tutorial: Zakken #1

Vandaag is mijn nichtje en petekind jarig en ze wordt al 12! Bij zo'n speciale gelegenheid hoort natuurlijk een echte tiener-jurk en daarom nam ik haar mee naar de stoffenbeurs toen deze bij haar in de stad kwam om zelf het stof uit te zoeken. Ze koos grijs tricot met een roze bolletje en ik ging aan het werk. Ik heb nu helaas nog geen foto waar ze hem aan heeft, maar misschien komt deze later nog.

Wel maakte ik tijdens het maken een tutorial over de steekzakken die in de rok kwamen, maar voor we daar naartoe gaan wil ik dus mijn lieve 'Linda' (hihi) een hele fijne verjaardag wensen en veel plezier op je feest vanmiddag! Dikke kus van je Tant.

Stap 1

Nadat je ervoor hebt gezorgd dat je alle patroondelen van het te maken item uit het stof hebt geknipt leg je de binnenkant van de voorzak (= het zakdeel met de ronding) op je voorpand en speld je deze vast. Let erop dat de GOEDE kant van het stof aan de BINNENKANT van de zak moet komen.


Stap 2


Naai met de machine de voorzak op het voorpand vast. Ik heb dit meteen met de lockmachine gedaan aangezien ik werkte met tricot is dit het fijnst, maar als je geen lockmachine hebt stik je het eerst vast en werk je het daarna af met een zigzag-steek.


Stap 3

Vouw de zak naar binnen zodat hij komt te zitten zoals het hoort. Je ziet nu hoe de binnenkant van de zak eruit gaat zien.


Stap 4


Spelt op de bovenzak de onderzak vast, let weer op dat je de goede kant van het stof aan de binnenkant laat zitten.


Stap 5



Naai ook deze met de machine vast aan elkaar. De 'zak' is nu klaar en we kunnen gaan afwerken.


Stap 6

Zet je naaimachine op een grove steek.


Stap 7


Stik langs de ingang van de zak de naad door. Zorg ervoor dat alleen het voorpand en de voorzak onder je naald doorgaan anders stik je de zak dicht. Je kunt deze handeling ook doen voor je de achterzak aan de voorzak maakt.


Stap 8

Speld het achterpand van de rok aan je voorpand, zorg ook dat de open zijkant van de zak mee gespeld wordt.


Stap 9


Naai de zijnaad dicht.


Eindresultaat


De zak is klaar, nu kun je de rest van het patroon volgen om te zorgen dat je kledingstuk af komt.


Zijn er nog tutorials die jij graag wil zien? Laat het weten in de comments of op facebook!

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen