Wat zit er in mijn naaikist #1

Voor velen zal dit een erg saai artikel zijn, maar ik wil ook iets betekenen op mijn blog voor mensen die misschien nog nooit een naald vast hebben gehouden. Daarom ga ik in de deze eerste aflevering van 'Wat zit er in mijn naaikist' de meest essentiƫle gereedschappen voor naaien behandelen. Er zal nog een aparte versie komen voor naaimachine benodigdheden en ik zal deze rubriek sowieso zo ver uitmelken als maar kan, haha.

Centimeter

Meten is weten, dus een centimeter is onmisbaar. Ik ga binnenkort nog een keertje laten zien hoe je precies een patroon uit radert en daarin zal de centimeter een hele belangrijke rol gaan spelen.

Garen

Tsja vrij essentieel zou ik zeggen, want zonder naald en draad geen naaien!

Kleermakerskrijt

Dit is geen eigen foto omdat ik alleen witte krijt heb, maar het is altijd wel fijn om ook een paar gekleurde stukken krijt te hebben. Hiermee kun je op het stof dingen aangeven die je niet 'blijvend' wil hebben of met rijggaren aan kunt geven.

Naalden

Net als garen dus heel essentieel, maar voor zichzelf sprekend.

Patroonpapier

Doorzichtig dun papier waarop je patronen uit bijvoorbeeld Knipmode of Burda overtrekt in de maat die je moet hebben. Ik haal het eigenlijk altijd bij de Hema omdat zij een fijn formaat hebben, degene die je bij de fourniturenzaak haalt is vaak erg breed. Daarnaast zit de Hema ook op de hoek en is de fourniturenzaak een half uur rijden.

Rijggaren

Rijggaren gebruik je om (met de hand) dingen voor de rijgen. Zo kun je met rijggaren alvast een rits inzetten voor je het met de naaimachine doet. Als je dan de echte naad hebt genaaid haal je de rijgdraad eruit. Ook om bepaalde punten op het patroon aan te geven kun je rijggaren gebruiken.

Scharen

Gebruik je stofschaar nooit voor papier, hiervan wordt hij bot! Zorg dus dat als je voor je gaat naaien 2 scharen hebt, waarvan je er 1 voor stoffen gebruikt en de ander voor papier. Ook is het erg handig om een klein (handwerk) schaartje te hebben om draadjes en dergelijke weg te halen.

Spelden + speldenkussen

Voordat je stof 'voor de eggie' aan elkaar zet, of met rijggaren in de weer gaat speld je alles vast met knopspelden. Bij de Action hebben ze hele fijne, ze zijn lang en scherp en bovenal goedkoop!

Tornmesje

Als je een fout maakt tijdens het naaien zul je dit uit moeten halen en opnieuw moeten doen. De draad losmaken met een schaar gaat meestal nogal moeilijk, dus daarvoor heb je een tornmesje nodig. Ook te grbuiken bij het maken van knoopsgaten.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen