DIY: Marni style necklace

In verband met copyright en auteursrechten heb ik een foto uit dit artikel weggehaald, bedankt voor het begrip.

Ik heb echt de laatste tijd een enorme lijst gemaakt met designer-producten waarvan ik een DIY kan gaan maken, het ene is makkelijker dan het ander maar het is allemaal even leuk om te doen. Sommige dingen zullen ook meer lijken op het origineel dan anderen, soms omdat 1 op 1 namaken gewoon onmogelijk is, of te duur, of omdat ik 'anders' mooier vind.

Zo ook vandaag, want de Marni ketting waarvan ik een DIY ga laten zien is prachtig, maar ik draag nu eenmaal meer zilver dan goud. Daarom besloot ik om de gouden delen te vervangen voor zilver, maar waarvan ik de kunstof delen moest maken wist ik niet. Ik dacht al aan de dekseltjes van mijn wasmiddeldoosjes, of aan Andrelon flessen, maar uiteindelijk koos ik voor tafelzeil.

Het maken van de ketting kost ongeveer 2 uur. Het tafelzeil kocht ik voor 3 euro (150 x 100 cm) bij marskramer, maar daar kan ik nog veel vaker mee doen. De overige benodigdheden trok ik uit mijn stash, maar als je bij Creadream deze spullen zou kopen kost het je ongeveer 16 euro kwijt, maar dan heb je meteen wel een hele berg voorraad voor andere projecten. Al met al zal het misschien 2 euro aan werkelijke materialen kosten.

Ik maak deze DIY in 2 delen, eerst vertel ik hoe je de 'druppels' maakt en daarna leg ik de ketting uit, ieder deel heeft zijn eigen benodigdheden.

Benodigdheden 'druppel'
heb
Transparant tafelzeil - Ruitjes papier - Pen - Watervaste stift - Schaar - Brillenpoetsdoekjes


Begin door op het ruitjespapier de vorm te tekenen. Deze is dus 4 x 1,5 cm. De kraaltjes die ik gebruik zijn 6 mm en het is mooi als het dunste deel even groot is.


Trek met de watervaste stift het figuur over op je tafelzeil, maak je geen zorgen over de kleur: dalijk kunnen we dat eraf halen.




Knip de vorm grof uit en vouw hem over het midden dubbel en knip hem uit.


Verwijder de stift nu met de brillenpoetsdoekjes, let wel op dat je er iets over legt want de stift kan lelijke vlekken geven op een tafel of zo!


Leg dan de 'druppel' die je net hebt geknipt op een volgend stukje zeil, dit blijft automatisch aan elkaar plakken, super handig. Je gebruikt nu dus de eerste 'druppel' als mal voor de anderen.


Op deze foto zie je dat ik het zeil heb dubbelgevouwen tijdens het knippen, later bleek dat dit dus niet zo mooi wordt als dat je het gewoon enkel knipt.


Ik knipte er 5, omdat degene die ik als malletje gebruikte dus net iets kleiner bleek te zijn dan de rest.


Prik dan in het midden van de bovenkant van de 'druppel' een gaatje zodat je daar een ijzerdraadje door kan steken.

Benodigdheden ketting

Tangetjes - Zilveren kraaltjes - (Ijzer)draad - Kalotjes - Knijpkraaltjes - Ringetjes - Ketting



Rijg om te beginnen de 'druppels' en de kraaltjes om en om aan het ijzerdraad.



Rijg aan beide uiteinden van het ijzerdraad een kalotje en daarna een knijpkraal, haal de draad er nog eens doorheen en knijp het kraaltje dan dicht.
Knip het overige draad af en knijp het kalotje dicht over de 'knoop' zodat je deze niet meer ziet.


Maak met een ringetje de ketting vast aan het kalotje, doe dit aan beide kanten.


Maak aan de achterkant een slotje, en klaar is je ketting.

Eindresultaat



Als jij als bezoeker nog suggesties hebt voor DIY-projectjes dan hoor ik deze graag! Maar ook als je zelf een van de projecten hebt gemaakt, mail of comment me want ik ben erg benieuwd!

1 opmerking :

  1. Gave ketting en wat een leuk blog heb je! Krijg zin om ook weer eens de naaimachine te voorschijn te halen en lekker te gaan fröbelen.

    BeantwoordenVerwijderen