DIY: Videobandhoes box clutch

Videobanden zijn uit, dat kunnen we wel met zekerheid zeggen. Sterker nog, ik denk dat zelfs DVD's zijn beste tijd ondertussen wel hebben gekend. Anyway, wat wel erg 'in' in op dit moment zijn box clutches, dus ik kreeg het geweldige idee deze twee te combineren! Het bleek een secuur taakje te zijn, maar wel erg leuk en zelfs mijn vriend vond hem er uiteindelijk leuk uitzien! Iets wat bij de meeste DIY's niet echt het geval is. (Sorry Joseph, het is de waarheid..)

Ik heb geen idee meer hoe lang ik ermee bezig ben geweest. Het kunstleer bestelde ik bij De Stoffenkraam, de videoband komt van de rommelmarkt (gratis!), het deurknopje komt van Xenos en de collar tips van ebay. Het totaal bedrag komt rond de 5 euro uit voor deze clutch, en als je hem beu bent kun je de deurknop altijd nog op een kastje zetten!

Benodigdheden:

(Kunst)leer - videoband - deurknop - secondelijm - schaar. Niet op foto: latex handschoenen - collar tips - pen - handboor.


Haal om te beginnen de hoes leeg, we hebben alleen de hoes nodig en niet de rest. Knip ook het folie eraf.


Knip het leer af zodat het ruim om de hoes past.


Trek latex handschoenen aan, doe dit altijd als je met secondelijm gaat werken want je wil dat echt niet op je huid krijgen.


Begin door de rug van de hoes in de smeren met secondelijm en het stuk leer hier strak omheen te trekken. Doe dan hetzelfde met de voor en de achterkant, kijk wel uit want er komt van die lijm nogal een sterke geur af en dat is niet prettig om in te ademen.



Meet 1 cm af rondom de hoes en teken dit af.


In het hoekje teken je af op 1cm en 0,5cm.


Knip het hoekje schuin af op 0,5 cm. Door dit te doen sluiten de hoeken straks mooi op elkaar aan.



Vouw alle randjes om en plak ze vast. Zo steekt het leer 0,5cm uit boven de hoes.



Gebruik dan een handboor of een priem of iets dergelijks om een gat te maken in het midden van de hoes. Ik kocht deze boor ooit voor 4 euro op een boekenbeurs, ik heb hem nog nooit gebruikt maar ik WIST dat het ooit van pas zou kunnen komen. En tadaaa! Eindelijk, haha.


Schroef in het gat de deurknop. Ik kwam er helaas achter dat het ijzeren stuk niet tussen de hoes past, dus dan maar alleen de knop zelf. Omdat ik toen dus niet meer aan zilveren details vast zat kreeg ik ineens een geweldig idee.


Ik had nog 2 setjes collartips liggen en ineens bedacht ik me dat het wel heel gaaf zou zijn om die op de hoekjes te zetten! (Ik had ze eigenlijk om een keer een map te pimpen, maar ik bestel wel nieuwe. Het maakt de clutch echt helemaal af en ik zou hem zo meenemen naar een feestje of zo. Alleen die heb ik voorlopig geen, hmm.

Eindresultaat


Ja, mijn rok is een beetje gekreukt, ik kan veel maar strijken is een van mijn zwakheden. Vooral doordat ik er nooit veel zin in heb. :p

1 opmerking :

  1. Ik vind 'm leuk!
    Nu maar eens even kijken of ik thuis nog videobanden heb liggen...

    BeantwoordenVerwijderen