Mijn favoriete naaipatroon

In verband met copyright en auteursrechten heb ik een foto uit dit artikel weggehaald, bedankt voor het begrip.

Ik naai nog niet zo heel lang, tenminste; niet zoals nu. Ik begon al op mijn 15e met het naaien van kleertjes voor de Barbie, en in de jaren daarna heb ik heel vaak geprobeerd om danwel alleen, danwel met mama samen te naaien, maar het virus is vorig jaar lente pas goed ontwikkeld. Toch had ik elke zomer al wel een aantal zelfgemaakte jurkjes, maar het verhaal van vandaag begint een paar jaar eerder.



In de Knipmode van juni 2007 stond het jurkje en ik kan me herinneren dat het liefde op het eerste gezicht was. Ik moest alleen wachten tot het juiste stof zich zou aandienen, dat kwam een jaar later; ik wilde heel graag een jurkje van 'theedoeken ruit' maar dit was nergens te vinden. Wel vonden we een stof met een grote boerenbont ruit en mama maakte de jurk. Helaas moet ik zeggen dat ik van deze jurk geen foto heb, omdat ik er uiteindelijk uitgroeide. (In de breedte dan, haha.)



Dus toen hij uiteindelijk echt niet meer paste moest er een nieuwe komen, want het is echt een prachtig ding waarin je er meteen gekleed en netjes uitziet, maar die ook nog eens heerlijk comfortabel is. Dus op zoek naar een nieuwe stof, de stof waarvan de eerste versie was gemaakt kreukte niet en gelukkig vond ik zo'n zelfde stof voor jurkje 2.0 in plaats van een lintje van hetzelfde stof zou het een satijnenlint worden wat als schouderbandjes ging worden gebruikt.



Ook deze versie werd gemaakt door mama, maar ik geloof dat ik toen al wat meer 'meehielp' met naaien. Wat het leerproces soms nogal tegen hield is dat ik bij moeilijkere dingen snel zei dat mama het maar moest doen, in plaats van dat ik het deed met haar hulp. Maar goed, dit was dus de tweede keer dat deze jurk in mijn kast terecht kwam. Ik heb hem nu denk ik 3 jaar en draag hem nog vaak met veel plezier. Dat is ook echt iets wat ik zo fijn vind aan zelfgemaakte kleding; het is een goede kwaliteit die jaren mee gaat! (Maar voor de prijs hoeft het totaal niet!)

De derde jurk was een eigen ontwerp gebaseerd op de bovenstaande jas van Burberry, tsja het had HEEL anders moeten zijn en hij was een beetje te groot en dan met dat riempje erom, nee niet mijn beste creatie het afgelopen jaar. Ik heb hem dan ook echt alleen op de dag van deze foto's gedragen. Ik voelde me een beetje clownesk, toch wel jammer want het idee was zo leuk. Haha.



De laatste versie maakte ik dit weekend, het stof was eigenlijk bedoeld voor een lange jurk, en lang is hij wel geworden maar het is midi in plaats van maxi geworden. Hij is van heerlijk tricot en daarom hoefde er geen rits in (wat het maken een stuk gemakkelijker maakt, haha. Hij was klaar in 4 uurtjes, maar ik hoefde geen patroon uit te raderen en dat kan soms al wel een uur of twee kosten.




Heb jij ook een favoriet patroon? Zo ja welke is dat? Of heb je er meerdere? Stiekem heb ik ook voor mijn rokken tegenwoordig ook twee favorieten, maar dat komt een andere keer wel weer!

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen