Sewing: Eenvoudige maxi-rok

Naar veler verzoek van eenvoudige 'patronen' heb ik een how-to gemaakt van een eenvoudige maxi-rok; als je rechte lijnen kunt naaien kun je hem maken! Ik gebruikte het stof dat ik hier al liet zien in de Spring wishlist, ik kocht het bij de Stoffenkraam voor 2 euro de meter en ik kocht er 2 meter van al is dat echt veel te veel maar voor 2 euro de meter wilde ik het risico niet nemen, haha.

Het kost dus 3/4 euro om deze rok te maken, tenzij je een andere stof neemt natuurlijk. De tijd die je kwijt bent heeft denk ik wel een beetje te maken met hoe gevorderd je bent met naaien, ik deed er iets langer dan 1 uur over.

Ik maakte deze how-to in de avond en een ochtend, de foto's zijn dus in verschillende lichtbronnen gemaakt, mijn excuses hiervoor.

Benodigdheden

Stof - Elastiek - Meetlint - Schaar - Spelden - Naaimachine - Garen


Begin met het opmeten van het breedste gedeelte van de heupen. Je wil dat de rok ook hier soepel overheen valt.


De stof was bij mij erg scheef geknipt dus voor ik verder ging zorgde ik dat de zijnaad in ieder geval recht was, ook bij stoffen met een minder opvallende print is dit slim om even te doen, maar iets minder belangrijk.


Zorg voor een voor- en een achterpand door 2 lappen te knippen van ieder de helft van de maat die je opmat bij je heupen. Bij mij mat ik 110 dus mijn voor en achterpand zijn ieder sowieso 55 centimeter, om het lekker soepel te laten zitten maakte ik er 58 van. Hou er hierbij ook rekening mee dat er nog een stukje afgaat bij het stikken.


Speld het voor en het achterpand op elkaar, zorg dat de goede kanten op elkaar liggen.


Naai de zijnaden dicht, ik deed dit meteen met een lockmachine maar als je die geen hebt kun je het ook eerst stikken en dan zigzaggen om te zorgen dat het stof niet gaat raffelen. Het is belangrijk dat je naden in stoffen altijd van boven naar beneden stikt, omdat anders je kledingstuk kan gaan trekken.



Vouw de bovenkant van de rok om zover als het elastiek breed is en speld dit vast.


Stik het dicht, zodat er een tunnel ontstaat waar je de elastiek doorheen kan halen. Zorg wel dat je een stukje niet dichtmaakt zodat je de elastiek er nog in kan steken.


Meet de elastiek af op je taille, zorg dat het strak genoeg zit en knip het op die lengte af.


Haal de elastiek door de tunnel, om het makkelijker te maken kun je aan de voorkant een grote veiligheidsspeld steken.


Als je de elastiek er helemaal doorheen hebt gehaald zet je de steek van de naaimachine op zigzag.


Zigzag over de elastiek om hem te sluiten.


Zet de knop op de naaimachine weer om naar een gewone steek.


En stik het laatste stuk van de tunnel ook dicht.


Bepaal de lengte van de rok en knip het af op deze lengte, vervolgens werk je de rand af.


Vouw de zoom om en speld deze vast.



Zet de naaimachine op een grove steek en stik de zoom vast.


Als laatste maak ik nog een naamlabel in de rok. Is dat niet gaaf, mijn eigen labeltjes!

Eindresultaat


En dan heb je een maxi-rok, of een kortere rok natuurlijk want je kunt de rok zo lang of kort maken als je zelf wil. Ik hou van lange rokken, ondanks dat ik maar een mini-meisje (157 cm) ben, maar goed gecombineerd en de juiste soort rok staat het prima.

Als jullie de rok ook gaan maken wil ik natuurlijk wel het eindresultaat zien!

13 opmerkingen :

  1. Jeetje, wat knap gedaan zeg! Hij is superleuk geworden! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een aanfoto :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben al best lang opzoek naar een patroon voor een maxi rok maar zo zou ik het ook gerust kunnen proberen. Leuke blog heb je ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk je rok!! Ik ga vandaag stof halen en aan de slag! Echt heel erg bedankt voor je mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de rok gemaakt, was ook supersnel klaar! Ik loop er nu wel tegenaan dat de onderkant te nauw is om goede stappen te zetten. Heb je 2 rechte panden gebruikt? Of heb je hem onderaan breder gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn panden zijn helemaal recht, en voor normale stappen is het prima te doen. Maar mijn stof is wel heel erg rekbaar, misschien dat dat scheelt?

      Verwijderen
  6. Oke. Ja het is opzich wel te doen. Mijn stof is ook rekbaar. Dacht alleen dat ik wat fout had gedaan. Bedankt voor je antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai..je zou ook de beiden zijden van onderen een stukje open kunnen laten...staat ook leuk meestal..

      Verwijderen
    2. Hai..je zou ook de beiden zijden van onderen een stukje open kunnen laten...staat ook leuk meestal..

      Verwijderen
  7. Oke ik ga aan de slag










    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze ziet er erg goed maakbaar uit :), Ik vind het zelf leuk op meer plooien in de rok te hebben, krijg ik dat door de stof breder te knippen? Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze ziet er erg goed maakbaar uit :), Ik vind het zelf leuk op meer plooien in de rok te hebben, krijg ik dat door de stof breder te knippen? Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Linda, ik heb hierbij voor een strakkere versie gekozen, maar als ik een wijdere rok maak dan neem ik vaak gewoon de hele stof breedte (140/150 dus). http://minkemariastyle.blogspot.nl/2014/08/sewing-zuinige-wijde-rok.html

      Verwijderen