Frustraties van een naaister #1

Bij het maken van kleding kom ik nog wel eens wat tegenslagen tegen, meestal helpt het op zo'n moment om even gewoon alles aan de kant te gooien en later fris en fruitig verder te gaan. Soms helpt het alleen om het project gewoon regelrecht in de vuilnisbak te gooien. Anyway, ik zal jullie gaan vertellen over mijn ergste frustraties van dit moment.



1. Lockmachine waar de draad steeds breekt.

Of dat de lock maar niet stevig wil zijn. Na 6 keer de verkeerde draad uit te halen en opnieuw erin doen werkt het vaak alleen om een paar uur iets anders te gaan doen en dan nog een keer te proberen. Gelukkig heb ik een goede lock en naaimachine, maar toen ik nog mijn oude naaimachine had was het helemaal hel. Ik was vaak een half uur bezig om de naaimachine te maken, om vervolgens een halve naad te kunnen stikken. Nee, ik ben de dame die deze naaimachine verkocht voor 50 euro super dankbaar! Zonder haar was deze blog er nu echt (nog) niet geweest!



2. Te snel willen gaan...

Oke dit is dus eigenlijk gewoon mijn eigen schuld als dit mis gaat, maar ik wil vaak morgen dragen wat ik vandaag maak. Dus moeten dingen nog wel eens snel, snel. En dan gaat het mis. Ik naai een rits scheef in, of ik speld niet goed en de helft van de onderste laag stof wordt dubbel gelockt (en dus afgesneden!!) Zoals ik al zei weet ik dat het de schuld is van mezelf omdat ik te gehaast ben, maar alsnog kan er dan een harde 'AAAARRRGGGHHH!!' door ons appartement heen galmen.



3. Te weinig stof.

Ik koop vaak stof omdat ik de stof mooi vind, niet omdat ik een patroon heb waarvoor ik dan stof ga kopen. Resultaat is dus vaak dat ik heel erg moet passen en meten om mijn patroon uit de stof te krijgen. Meestal lukt het wel, met geluk dat ik lekker klein ben en rokken vaak wel 7 of 8 cm korter kan maken. Voordeel hiervan is weer dat ik maar weinig stof weg hoef te gooien en dus erg efficient te werk ga.



4. Geen patroon kunnen vinden naar wat in mijn hoofd zit.

Ja en dan wil ik iets maken in een bepaalde stijl en ga ik op zoek naar een mooi patroon en vind ik niet het juiste. Vaak is het probleem dat ik patronen te ingewikkeld vind, ik hou niet zo van een miljoen plooien of zakjes of stiksels. Zoiets koop ik ook niet als ik in de winkel ben, ik ga liever all out met patronen op de stof. Of het is te burgerlijk.
Meestal is de oplossing te vinden in het combineren van 2 of 3 patronen of het aan elkaar plakken van patroondelen of gewoon alleen het achterpand gebruiken voor zowel voor als achter.



5. Alles kwijt.

Mijn grootste frustratie is nog wel dat ik AL-TIJD ALLES KWIJT BEN! Soms is het kwijt in de rommel, maar soms is het niet eens een rommel. Zit ik op de bank even iets los te tornen en leg ik het tornmesje weg en 2 seconde later weet ik niet meer waar hij is gebleven, alsof het mesje van de aardbodem is verdwenen of pootjes heeft gekregen.
Zelfs als ik denk: 'Nu leg ik hem hier neer!' dan gebeurt het nog geregeld. Zo irritant, maar goed ik ben ook wel echt een rommelkont om heel eerlijk te zijn.



Nou dit zijn de 5 frustraties waar ik nu als eerste op kwam, maar zeker niet de enige 5. Daarom zal dit een artikel zijn waar ik nog wel vaker op terug ga komen.

2 opmerkingen :

  1. Hier net hetzelfde! Leuk te horen dat ik niet de enige ben haha!
    Groetjes
    Sophie

    BeantwoordenVerwijderen