Sewing adventure: Kenzo jurk

In verband met copyright en auteursrechten heb ik een foto uit dit artikel weggehaald, bedankt voor het begrip.

Ik begin mijn verhaal voordat ik ├╝berhaupt het stof uit de kast heb gepakt of het patroon heb opgezocht, maar ik heb het idee om de Kenzo jurk te maken geloof ik al wel 100 keer met jullie gedeeld en nu eindelijk gaat het ervan gekomen!

Het begon al ergens ver voor ik besloot een naaiblog van mijn fashionblog te maken, hij stond (na een kleine zoektocht) in mijn eerste spring wishlist. In maart was ik er dus al over bezig en nu is het juli en ga ik eindelijk beginnen. Nouja, waar wacht ik nog op!

DE JURK


Het stof had ik nog liggen en heb ik vorig jaar gekocht voor 1 euro de meter, als het mocht mislukken is het dus niet zo'n gigantische ramp. Het patroon dat ik gebruik komt uit de Knipmode van juli vorig jaar.


Dit is het desbetreffende jurkje, maar hij moet wel een beetje aangepast worden, bij de heupen wat wijder, in de taille iets smaller en de schouders moeten bloot worden.


Dit is ongeveer zoals ik het patroon heb aangepast. Ik heb goed gekeken naar mijn eigen maten zodat het mooi zou passen.



Patroon overtrekken en op het stof leggen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik verder van de jurk niet heel veel gedetailleerde foto's heb gemaakt. Op een gegeven moment was en mijn camera leeg en ik ging zo lekker. Maar goed, dat ik de mouwen om heb gezoomd snappen jullie wel toch?


Het was wel fijn dat deze jurk maar 2 patroondelen had, lekker snel klaar!


Na de eerste passessie bleek de kraag nog steeds te hoog, dus ik meette af waar ik wilde dat hij dan zou komen en knipte er nog een stuk uit. Nogmaals iets wat handig is aan zo'n eenvoudig patroon: het is ook eenvoudig (maar wel met een beetje verstand) aan te passen.


De nek werk je af en een klein opstaand randje zodat het mooi om je schouders valt.

Alleen nog de mouwen en de onderkant afzomen en de jurk is klaar, zo'n 2 uur werk heb ik hieraan gehad.

DE RIEM


Nu komt een mini-tutorial over hoe je zelf een riem kan maken, is dat niet leuk? Begin met tailleband op de stof te strijken. Zorg dat de plak kant (glimmende kant) naar beneden zit, anders verpest je je strijkbout!


Naai de met tailleband bestreken kant en een gewoon stuk stof aan elkaar vast, zodat je een voor en een achterkant krijgt. Stik ook over het tailleband heen anders laat het los.


Vouw dan de 'riem' binnenstebuiten en strijk hem plat. Op de foto zie je dat de naden naar binnen staan, dit krijg je niet snel netjes.



Maar door eerst de naden 'open' de strijken en dan met je vingers plat te maken en daarna er nog eens overheen te strijken komt dat goed.


Maak dan stiksels over de riem. Om het mooi te krijgen begon ik steeds aan de kant waar dalijk de gesp komt en bleef ik doorstikken tot er geen stof meer onder de naald zat. Wees hier wel voorzichtig mee.



Waar het pinnetje moet komen maak je een knoopsgat. Dit is stevig en netjes.


Om de riem af te maken sla je nestels in de riem waar je de gaten wil voor het pinnetje.

EINDRESULTAAT







De aanfoto houden jullie tegoed tot komende zondag, ja ik doe zowaar een belofte voor een outfit post! Nu moet ik wel, want anders word ik gelyncht! Hebben jullie nog een idee welke designer stukken ik na kan maken?

1 opmerking :

  1. Wat leuk om te lezen! Ik heb dit weekend mijn eerste naaimachine gekocht. Ga maar eens met een speldenkussen beginnen… ;)

    BeantwoordenVerwijderen