Sewing: Zwierrok

Zooo wat is het geweldig weer de laatste dagen! Ik geniet echt met volle teugen en we zijn afgelopen weekend naar Zeeland gegaan. En een dagje naar Strantwerpen, een super gezellige 'strand tent' midden op een industrieterrein in de stad. In mijn What am I up to van komende week zal ik meer vertellen! Maar daarom waren er dit weekend dus geen updates, ik had niet vooruit gewerkt en ik had in Zeeland geen internet.

Maar goed, op naar vandaag. Zoals denk ik wel is gebleken ben ik dol op wijde rokken, zeker tijdens dagen als deze zit niets lekkerder dan een wijde zwierrok. En het kan echt super eenvoudig zijn er een te maken en daarom zal ik dat vandaag laten zien!

Benodigdheden:

Lap stof - Rits - Sluiting (knoop, haak) - Centimeter - Schaar - Spelden - Naaimachine

Begin met het afmeten hoe wijd je je rok wil. Ik heb 150 cm genomen, maar hij had eeiiiigenlijk wel iets wijder gemogen om een echte 'ziwerrok' te worden. Ook de lengte kun je alvast (ongeveer) afmeten, ik ga voor een rok net onder de knie. Zoals al mijn rokken, hoe verrassend.


Zet de naaimachine op een grove steek.


En stik twee rechte stiksels naast elkaar over de bovenkant van de rok. Net als vorige week in de Red Valentino DIY. Zorg ook vooral dat je de steek niet zekert!



Als je dan aan twee van de draadjes trekt zie je dat je de stof kunt rimpelen, doe dit over de gehele bovenkant. Zorg dat de omvang precies om je middel past.


Zet de rits in zoals ik hier heb uitgelegd. Sinds ik die manier heb uitgeprobeerd heb ik geen andere manier meer gebruikt. Het is echt een geweldige manier van rits inzetten en zooo netjes!


Dan moet de tailleband op de rok, als je niet weet hoe het moet komt daar volgende week een tutorial van. Maar het is wel belangrijk dat je zorgt dat de plooien een beetje 'eerlijk' verdeeld zijn over de hele rok.


Als je tailleband er helemaal op zit kun je de draadjes waarmee je de plooitjes hebt gemaakt losmaken met een tornmesje.


Maak met de hand de knoop of haak of whatever vast op de tailleband.


Meet de lengte af voor je rok en stik de zoom om.


Nog even met een strijkbout eroverheen zodat alles strak is en je rok is klaar.

Eindresultaat


Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen