Tutorial: Tailleband opzetten

Vorige week maakte ik een rok en ik bedacht me dat ik nog nooit had laten zien hoe je een tailleband het beste opzet, dus besloot ik van de gelegenheid gebruik te maken (alles laten zien in 1 artikel wordt veel te lang!

Ik vind het moeilijk om in te schatten wat leuke tutorials zijn, er zijn lezers die zeggen 'ik kan nog geen knoop aanzetten' maar er zijn ook lezers die meer gevorderd zijn. Waar heb jij problemen mee, wat lukt echt niet? Ik hoor het graag want dat geeft mij wat meer inspiratie voor tutorials!

Tot dan, veel plezier met de tutorial van vandaag!

Benodigdheden


Strijkbaar tailleband - Strook stof - Spelden - - Strijkijzer - Naaimachine

Zorg dat je de tailleband en de stof al hebt afgemeten op de juiste maten voor je begint. In de omschrijving van je naaipatroon staat precies hoe lang en breed het moet zijn.


Opstrijkbaar tailleband heeft 2 kanten; de glimmende kant is de kant die met de warmte van het strijkijzer aan het stof plakt. Zorg dat je de juiste kant op het stof legt!


Strijk er dan met de stijkbout overheen zodat de tailleband plakt aan de stof.


Zorg wel dat je het er zo recht mogelijk op plakt, zeker bij een streepjesstof.



Werk alvast 1 kant van de tailleband af. Ik doe dat met mijn lockmachine, maar als je die niet hebt doe je het met een zigzagsteek. Zorg wel dat je de stof en de tailleband op elkaar vast stikt. De andere kant knip je gewoon alleen af.



Speld dan de tailleband op de rok, zorg dat er genoeg 'overlap' overblijft om een knoop vast te maken. Naai daarna de band vast op de rok.


Om te zorgen dat alles dalijk netjes is afgewerkt stik je de kantjes alvast om.


Vouw dan het tailleband om er zitten een soort 'stippel' lijntjes op en daar kan je dus precies netjes vouwen.



Speld dan de band vast en er naai netjes overheen.


Maak met de hand de knoop of haak of whatever vast op de tailleband.

Eindresultaat

2 opmerkingen :

  1. Duidelijk. Hartelijk bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt. Ik kocht vandaag voor het eerst dit soort tailleband en ben aan het googelen geweest hoe het gebruikt moest worden.

    BeantwoordenVerwijderen