Tutorial: Rimpelelastiek

Volgens mij word ik dalijk nog The Queen Of Gathering want ik heb nu weer een 'rimpel' tutorial. Maar goed, dat komt omdat ik voor mijn vakantie 2 jumpsuits maakte die beide elastiek aan de pijpen zouden krijgen en dus zou dit een goede tutorial zijn. Helaas was het bij de eerste broek niet zo goed gegaan en bij de tweede was de print te heftig om te laten zien, daarom doe ik het nog een keer over.

Speciaal voor jullie!

Wat is rimpelelastiek?


Rimpelelastiek is een brede elasiek (in verschillende maten te verkrijgen) vervaardigd uit dunne elastiek, verweven met elkaar door doorzichtig (nylon)garen. Door het op te rekken en over het nylon gedeelte heen te stikken zorg je dat het stof gerimpeld (of gesmockt) wordt.

Hoe gebruik je het?


Begin met het opmeten van de elastiek om je enkel, of waar je dan ook de elastiek wil hebben.


Zet je naaimachine op zigzag stand.


Maak met de zigzag de elastiek vast zodat het rond is.


Speld de elastiek vast op het stof waar het moet komen, zorg dat het midden op het midden gespeld zit en een kwart op een kwart etc.


Zet dan de naaimachine weer op de gewone stik stand.


Span de pijp alvast om de vrije arm van je naaimachine, zo staat er al een spanning op en hoef je niet te hard te trekken tijden het naaien. Span de stof zowel van de voor als de achterkant van de naaimachine om het stof goed door te laten lopen. Zorg ook dat de elastiek netjes aan de rand van de stof zit.


Zo ziet het er dan uit.




Herhaal hetzelfde met de tweede rij.




En met alle volgende rijen.

Eindresultaat



Ik gebruikte 2 rijen naast elkaar, ik had ook bredere elastiek kunnen kopen maar goed, daarom is het mooi breed. Later zal ik ook nog eens laten zien hoe je op een andere manier kan smocken.

5 opmerkingen :

  1. Serieus, er gaat een wereld voor me open. Haha, nooit geweten dat die rimpels dus door dit spul komt.. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, even een vraagje, naai je dan tussen de zwarte lijntjes van het elastiek of erop?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je stikt tussen 'de zwarte lijntjes' dit is namelijk het werkelijke elastiek.

      Verwijderen
  3. ik ben een jumpsuit aan het maken en ik weet niet hoe lang ik de rimpelelastiek moet maken. de stof in de taille is heel breed. Mijn taille is 89 cm, moet ik dan het elastiek ook 89 cm knippen of iets korter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sowieso iets korter, afhankelijk van hoe strak je fijn vindt zitten, ik zou zeggen 80cm maar dat is dus ook een beetje persoonlijk. (Ik zelf knip elastiek eigenlijk altijd op gevoel op maat.)

      Verwijderen