Zelf maken of kopen?

Ondertussen is het al lang 15.00 geweest en ben ik helemaal vergeten deze post te publiceren! Het spijt me! Maar hier is hij dan alsnog!

In Eindhoven zijn ze een Primark aan het bouwen, de bekende kleding-stunter uit de UK komt dus een stuk dichter bij te zitten. Met prijzen van 10/15 euro voor een jurkje vraag ik me af of de reden om zelf kleding te gaan naaien nog wel geldt. Ik deed dat namelijk ooit uit 'armoede' toen ik thuis zat zonder werk en ik hoognodig nieuwe zomerkleding nodig had. Daarom de vraag, wanneer maak je kleding zelf en wanneer koop je het?



Voor mij is het heel simpel; ja leuk dat primark en H&M zo betaalbaar zijn, maar je bent gewoon een schaap die achter de kudde aan wandelt in die kleding. Ik herinner me de zwart/wit/gele bloemetjes blazer en broek van vorig jaar nog waar elke fashion blogger in liep. Prima als je dat zelf niet erg vind, maar ik vind het jammer en totaal niet mijn ding. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik ben opgegroeid met een eigen stijl. Iets wat nu minder duidelijk is dankzij afvlakking der maatschappij, maar ik droeg op mijn 12 een leren broek, was veruit de eerste met een 'harige trui' en mijn futuristische trui werd in mavo 4 al snel dwangbuis.

Daarnaast is ook het plezier van het zelf maken gewoon erg groot voor mij. Vrijdag komt er een DIY online te staan waarvan de materiaal-kosten uiteindelijk meer waren dan het echte item nu in de sale. Nouja, pech dan, ik vond het super leuk te maken! En deze versie heeft nog mijn eigen touch ook!

Maar Minke, hoor ik je denken, koop je dan helemaal niks meer? Ja, natuurlijk wel! Maar ik heb mezelf een soort regels opgelegd wanneer ik iets mag kopen. Sowieso mag ik van mijn speciaal gereserveerde spaargeld een of twee keer per jaar (wat de spaarpot dan ook toe laat) een 'designer' stuk kopen. Tot nu toe is dat twee keer een jurk geweest van Michael Kors, maar ik wil heel graag volgende keer wat langer door sparen en iets moois kopen bij Dolce & Gabanna. Niet vanwege de naam hoor, maar de laatste keer stond ik met een jurk in mijn handen waar ik zo smoor en smoor verliefd op was dat ik die beslissing heb genomen.
Dan is er nog een 'regel' als het op items kopen aan komt; ik mag iets kopen als ik het niet zelf kan maken. Ik kan niet elke print zelf als stof vinden, ik kan niet zelf breien en voor blazer jasjes is gewoon wel echt techniek vereist die ik nu nog niet heb. T-shirts en blouses zou ik in principe, zeer technisch gezien best zelf kunnen maken maar voor 4,50 heb ik net het lapje stof en aan dat soort basics is toch weinig origineels.
Mijn allerlaatste regel heb ik nog niet zo heel vaak toegepast, maar is wel een belangrijke. Ik mag namelijk ook iets kopen als ik het echt heel graag wil. Mijn financiƫle situatie is iets anders dan toen ik begon met naaien en ik kan nu gewoon wel eens iets kopen wat ik gewoon echt heel graag wil hebben.

Kom ik nu dan toch echt tot de conclusie dat ik gewoon lekker doe waar ik op dat moment zin in heb? Jawel en dat is mooi want iets zegt me dat ik daar het gelukkigst van word. Al voel ik me steeds vaker minder trots in gekochte kleding dan in zelfgemaakte, maar gelukkig is er een magisch woordje in de Nederlandse taal en die heet 'combineren'! Ooooooh!

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen