Marrakech 2013 deel 2: Souks en shoplog

Je bent niet in Marrakech geweest als je de souks niet hebt bezocht en ik had gehoord dat je er echt prachtige lederen tassen kon vinden, dus dat was mijn doel (samen met stoffen, natuuurlijk!) Joseph wilde graag Marokkaanse castagnetten die later 'qraqeb' bleken te heten.

In de souks is het heel moeilijk om foto's te maken, de meeste van de winkeliers zijn er niet van gediend en de kans is groot dat ze er geld voor willen als ze zien dat je foto's hebt gemaakt. Anders is het wel als je iets hebt gekocht bij een winkel, zo ook bij de stoffen winkel, die zich letterlijk gewoon in een koepeltje bevond ergens ver weg van alle toeristen.





Het stoffen winkelen vond ik wel moeilijk hoor, hier in Nederland staat de prijs leuk op de rollen, maar deze man wist mij te overtuigen (ahum) dat ik een heel goede deal had. Want normaal betaalde je 80 euro per meter voor deze stoffen, maar ik kreeg het mee voor 12! Jaja, ik nam er een korreltje zout bij maar besloot dat 12 euro de meter alsnog een leuke deal was en ging weg met 60 euro aan stoffen. Aj, dat heb ik in Nederland zelfs nog nooit gedaan.

Dit was de buit; twee prachtige stevige stoffen voor Dior-achtige jurken (ja ik heb het al helemaal in mijn hoofd!) en 1 een beetje doorzichtige stof voor een top.







Dit was op zaterdag, maar eigenlijk waren we de dag van tevoren ook al in de souks geweest. Nou is vrijdag niet de meest ideale dag, want dan is het gebedsdag en zijn veel winkeltjes dicht, maar van de andere kant was het lekker rustig. Op zaterdag liepen er allemaal mannen met flinke karren (waar wij echt wel een paard of ezel voor zouden binden) door de straatjes en reden de brommers de vouw uit je broek. Ik denk niet dat ik de dinsdag-markt in Eindhoven nog snel druk zal vinden.

Zoals ik vertelde is het niet slim om veel foto's te maken in de souks, maar we hebben wel wat pogingen gedaan.



Deze man hield even een schaal voor zijn hoofd en die man die echt met zijn rug naar ons toe staat stond eerst andersom. Ja, ik kan me wel voorstellen dat je er geen zin in hebt om 100 keer per dag gefotografeerd te worden. Toen we deze foto maakten kwamen we net van de kippenmarkt af.





Hier blijkt maar weer; wij maken ons druk over de kleine hokjes, maar in Marokko hebben ze ook nog nooit van scharrelkippen gehoord. Overal liggen veren, overal klinkt oorverdovend gekakel vandaan en het rook er ook nog eens een stuk erger dan in de rest van de souks (waar het zacht gezegd niet naar roosjes rook).



Uiteindelijk kocht Joseph zijn qraqeb, voor een hele leuke prijs.



Wist ik 15 euro van de prijs van deze tas af te dingen.



En kocht ik zelfs volledig leren ballerina's voor 25 euro.

Al met al een goede shoptrip en als ik echt had gewild had ik overal nog wel minder voor kunnen betalen, maar ik ben niet zo van het af dingen, al moet ik zeggen dat ik steeds beter word!

Het enige waar ik echt spijt van heb is dat ik geen Berber-ketting meer heb gekocht, maar goed dat betekend alleen maar dat ik een reden heb om terug te gaan!



1 opmerking :