Tutorial: Franse naad

Door de vakantie (en het weigeren van imageshack) zijn de momenten van het posten van artikelen een beetje in de war geraakt. Maar ik werk er kei hard aan om te zorgen dat ik vanaf nu weer gewoon op schema kom te liggen.

Ik vertel vaak over het gebruik van mijn lockmachine, een lifesaver als het aankomt op netjes werken, maar niet iedereen heeft die luxe en daarvoor zijn er genoeg andere manieren om dit op te lossen. Een daarvan is de Franse naad, pyjama naad, Engelse naad of welke naam je er maar aan wil geven. Ideaal voor een delicate stof die makkelijk scheurt, maar wel alleen voor rechte stukken. Het is heel simpel als je eenmaal weet hoe het werkt en ik hoop dat deze tutorial daarbij gaat helpen!


Zorg dat je goed weet welke kant de 'goede' kant is van de stof en welke de achterkant. Bij deze stof is het vrij duidelijk, maar als dat niet zo is zorg dan dat je dit duidelijk markeert.


Speld de twee patroondelen met de VERKEERDE kant op elkaar, zodat de goede kanten naar buiten liggen.


Zet de naaimachine op een gewone stikstand.


Leg de stof onder de naaimachine met de zijkant van je voetje op de rand van de stof en stik de naad.


Zo ziet het er dan uit.


Ga even met de strijkbout over de naad heen om hem plat te strijken, het is belangrijk dat je de naad niet open strijkt!


Knip ongeveer de helft af van de naad. Als je wil kun je dit doen met een kartelschaar, om rafelen te voorkomen maar de Franse naad verbergt alle rafels straks toch.


Vouw de stof dubbel zodat de verkeerde kant buiten ligt en strijk de vouw scherp met een strijkbout.


Leg het weer onder de naaimachine zoals net, met het voetje op de vouw en stik het vast.


Zo ziet het er dan uit.


Strijk de naad nog eens plat.


Dit is dan het eindresultaat van de buitenkant.


En dit van de binnenkant.

Succes!

2 opmerkingen :