Sewing: Mijn eigen winterjas maken #1

In verband met copyright en auteursrechten heb ik de foto's uit dit artikel weggehaald, bedankt voor het begrip.

Ik heb besloten om de uitdaging aan te gaan. Ik ga deze winter, jawel, mijn winterjas zelf maken! Eigenlijk komt het vooral doordat ik een nogal modieuze jas wil en ik heb echt geen zin om daar 150 euro voor neer te tellen. Straks is het volgend jaar helemaal uit en dan? Trouwens, ik weet ook dat Joseph dit soort jassen echt afgrijselijk vind, dus nog een reden.

Aangezien mama mij altijd bang maakte voor het zelf maken van de winterjas (hij zou bijvoorbeeld nooit warm genoeg zijn) leek het mij leuk om mijn pad van idee tot eindresultaat met jullie te delen in 3 delen, vandaag dus het idee en het soort jas dat ik graag wil.

Sowieso ben ik echt een sucker voor wollen jassen, je zal mij niet snel meer in een gewatteerde jas zien. Niet chique. Maar de wollen jassen waar ik vaak op val zijn trenchcoat modellen met double-breasted knopen. Nee, dit keer wil ik iets heel anders, misschien zelfs wel een 'gekke' kleur! Dat laatste betekend bij mij overigens gewoon 'alles behalve zwart' want op mijn knalrode winterjas na heb ik eigenlijk altijd heel braaf zwart en antraciet gehanteerd als jas-kleur in mijn volwassen leven. Om eens flink gek te doen besloot ik mijn inspiratie van net-a-porter te halen. En ik kwam op deze jassen uit.

Ook zocht ik even op betaalbare sites, want alle inspiratie is welkom natuurlijk.

Aangezien ik wel graag een kant-en-klaar patroon gebruik (het is immers mijn eerste jas) ging ik met deze kennis spitten in mijn collectie Knipmode's en uiteindelijk kwam ik uit bij de volgende 3 patronen die mij het meest aanspreken:

Maar voor ik een definitieve keuze ga maken ga ik eerst eens wat vergelijkbare modellen passen in de winkels. Mijn volgende artikel over dit onderwerp zal dus een soort shoplog worden waarin ik jassen met verschillende pasvormen aan probeer en de stof ga kopen waarvan ik mijn jas ga maken!

Ik vind het wel een heel spannend project hoor!

P.S. Als jullie je afvragen waarom ik nog niks gedaan heb met mijn 'Project Runway' artikel, ik heb momenteel geen tijd om iets anders te naaien dan het hoogst noodzakelijke, ik heb namelijk bijna geen herfst/ winter kleren! Maar het komt vast vanzelf wel weer.

1 opmerking :

  1. Lukt het met de jas? Het is eenvoudiger dan je denkt, gewoon doen!

    BeantwoordenVerwijderen