Tutorial: Biasband opzetten

Een mooie manier om randjes af te werken is door er biasband langs te zetten, dit kan niet bij te dikke stoffen maar de hals van een katoenen jurkje of zo kan het makkelijk. Voor rekbare stoffen is er speciale rekbare biasband en er is zelfs satijnen biasband, zo kan je bij elke soort stof passende biasband vinden en als dat niet gaat kun je het zelfs nog zelf maken. Maar daar kom ik in een latere tutorial nog wel een keer op terug.


Dit heb je nodig; het kledingstuk wat je wil afwerken en biasband. En natuurlijk spelden en je naaimachine.


Biasband is schuin geknipte stof dat omgevouwen is naar binnen.


Klap 1 kant naar buiten en leg de 'goede' kant van het biasband op de goede kant van het stof en speld het in de vouw vast.


Zet de naaimachine op een klein stik.


Naai de biasband vast aan het stof door in de vouw waar je gespeld hebt te stikken.


Dit ziet er zo uit dan.


Vouw de biasband om, precies in het midden en speld het vast.


Stik ook dit weer vast, een klein stukje van de rand af. Ik leidde de rand van het biasband langs het voetje van de naaimachine. Het is altijd handig zo'n punt te hebben om recht te naaien.


Ga er een keer langs met de strijkbout.

Eindresultaat

2 opmerkingen :

  1. Wat een leuke blog dit! Ik heb een vraagje over dir biaisband. Kan ik dit ook om een vormpje naaien wat ik vervolgens op een grotere lap naai? Zodat het embleem mooi afgewerkt is? Het gaat om een hartje en om letters.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Minke Maria, wat goed voorbeeld voor het werken met biaisband. Duidelijk weergegeven. Dank je. Maar hoe moet ik dit doen met een hoek? ik ben bezig met kussens en daar heb ik 4 hoeken. Wat is handig? Heb jij een oplossing? Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen