Tutorial: Zichtbare rits

Zichtbare ritsjes, hoe ging ik dat nou voor elkaar krijgen? Ik snapte er niks van, tot ik op internet een eenvoudige manier vond om het zo te krijgen. Hallelujah! Het was niet eens echt heel moeilijk, dus ik laat het even zien.

Tijd: 15 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥ ♥



Materiaal: rits - organza - patroondeel
Gereedschap: spelden - naaimachine






Stap 1: Leg de organza op de goede kant van je patroondeel en speld af waar en hoe je de opening voor de rits wil hebben. Zorg door de rits zelf langs je speldjes te houden dat het recht is.





Stap 2: Naai het patroon van de naalden langs.





Stap 3: Knip het in het midden door op de manier die je op het plaatje ziet.



Stap 4: Draai de organza naar binnen.



Stap 5: Speld de rits vast.



Stap 6: Zet je ritsvoetje op je naaimachine.



Stap 7: Stik de rits vast.

Eindresultaat







Nu kan ik dus mijn jumpsuit ontwerp gaan uitwerken, het ontwerp waar ik deze techniek voor nodig had. Je ziet het binnenkort!

5 opmerkingen :

  1. Super bedankt!!! voor de duidelijke uitleg, dochterlief wil een jurkje met zichtbare rits maar had het al een paar keer fout gedaan! nu gaat hij op de goede manier. gr Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knip je de organza daarna dan zo dat je hem niet ziet/voelt? Anders zit dat toch maar lastig denk ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijne uitleg, dank! Waarom heb je organza gebruikt? Ik wil namelijk een zichtbare rits in een bestaand jurkje zetten heb ik dan ook organza nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een andere zeer dunne stof zou ook werken, je wilt voorkomen dat de randen te dik worden dat zit niet echt lekker.

      Verwijderen