Minke Maria Kookt: Chocolate chip pepernoten

Donderdag is het heerlijk avondje weer aangebroken. Heerlijk vind ik dat; Joseph moet samen met spap op pad als Sint en Piet en ondertussen gaan smam en ik samen voorbereiden voor de gourmet. Maar voor bij de koffie moet natuurlijk ook iets lekkers zijn en met pakjesavond zijn dat pepernoten. Ik wilde hier niet zomaar saai weer het eeuwig zelfde pepernoten recept neerzetten, dus verzon ik een 'twist' en wel; chocolate chip pepernoten. Net als chocolate chip cookies, maar dan op zijn Hollands. Bak ze (en vooral smul ze na afloop!)

Prijs: Rond de 2 euro
Tijd: 15 minuten (+ 30 minuten wachten +15 minuten baktijd)
Moeilijkheidgraad: ♥


Ingrediennten: 250 gram bloem - 125 gram boter - 75 gram bruine basterdsuiker - 1 zakje vanillesuiker - 1 eetlepel speculaaskruiden - 1 ei - chocoladereep in stukjes
Gereedschap: Beslagkom - bakpapier - bakplaat - oven


Stap 1: Doe alle ingredienten (zonder de chocolade) samen in een beslagkom.

Stap 2: Breek ook het ei en voeg het toe.

Stap 3: Kneed alles tot het wel goed gemengd is, maar nog een beetje brokkelt.

Stap 4: Voeg de chocolade toe.

Stap 5: Meng alles tot een perfecte bal en laat dit ongeveer een half uur in de koelkast rusten.

Stap 6: Verwarm de oven op 175 graden.

Stap 7: Maak kleine balletjes van het deeg; pepernoten dus.

Stap 8: Zet het 15 minuten in de oven, als je ze eruit haalt zien de pepernoten er zo uit. Laat ze afkoelen en eet ze lekker op.

Eindresultaat




Oke, dat ze ZO lekker zouden zijn had ik niet eens verwacht. Ik had een beetje een smaak verwacht zoals pepernoten die met chocolade zijn omhuld (zo smaakte het deeg een beetje) maar het is echt duizend keer lekkerder. Echt een tip!

Variatietip: Laat het ei weg en gebruik hompjes van dit deeg om door vanilleijs te mengen voor je eigen Cookie dough-ijs met een twist.

1 opmerking :