Tutorial: Blinde zoom

Als je een rok of jurk wil afzoomen is het niet altijd mooi om er een zichtbaar stiksel in te hebben, daarvoor gebruiken we de blinde zoom. Ik ga vandaag laten zien hoe dit heel simpel gedaan kan worden, gewoon met je naaimachine.


Begin met het omvouwen van de zoom, om hem blind te kunnen stikken sla je hem terug en laat je ongeveer een halve cm uitsteken. Speld je zoom af door de spelden horizontaal in de stof te steken, op deze manier hoef kun je er gewoon overheen stikken en kun je al je aandacht richten op de zoom.


Zet je naaimachine op de stand die ik hier aanwijs.


Leg je item onder de naaimachine en zorg dat de rechte stiksels op het uitstekende gedeelte komen, als de zigzag gemaakt wordt zorg je ervoor dat de punt van de zigzag net in het dubbele gedeelte zit. Het is verstandig om de naald met de hand te laten bewegen (doormiddel van het wiel aan de zijkant) in plaats van met de voetpedaal.
Het is ook belangrijk dat je de punt niet te ver op het dubbele stof laat komen omdat je zoom dan gaat trekken.

Eindresultaat


Zo ziet het eindresultaat er dan uit, links zoals je het aan de buitenkant van je item ziet en rechts zoals de binnenkant eruit ziet.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen