Sewing 101: Naaimachine



Een van de meest gehoorde commentaren als ik vertel dat ik graag naai en een naaiblog heb is 'ik kan nog geen knoop aan naaien' en ook 'ik zou zo graag beginnen, maar ik moet eerst een naaicursus volgen'. Nou zeg ik altijd wel dat dat een van de redenen is dat ik mijn blog ben begonnen, maar ik ben misschien wel bij een iets te 'gevorderd' stadium begonnen wat betreft mijn tutorials en daarom ga ik nu weer bij het begin beginnen. Langzaam kleine stapjes zetten in tutorials en projectjes en zo een goede manier laten zien van autodidact naaien.



Voordat je ook maar gaat denken aan het naaien van een speldenkussen is het verstandig om goed je naaimachine te leren kennen. Als je een beetje op mij lijkt ben je niet het type dat graag een gebruiksaanwijzing in duikt, maar ook op eigen houtje kun je (met de handleiding of oma als reserve optie) kun je een hoop uitzoeken. Belangrijkste is natuurlijk de aan/ uit knop, want als je die al niet weet te zitten kom je helemaal nergens. ;)



Ook is het handig om te weten hoe je je spoeltje er goed in zet. Soms heb je een spoeltje dat in zo'n los huls-ding moet en dan in de voorkant van je naaimachine. Maar soms heb je ook een soort 'bovenlader' waarbij je alleen het spoeltje in je naaimachine moet stoppen. Ik zou zeggen, als je nog een naaimachine moet kopen; ga voor zo'n 'bovenlader' want dan kan echt heel weinig meer mis gaan!



Natuurlijk ook handig om uit te zoeken welke steken er op je naaimachine zitten. Afhankelijk van het soort machine dat je hebt gekocht kan dat namelijk best wel een hoop schelen. Op de naaimachine op de foto's (van mijn mam) zit bijvoorbeeld wel een blinde zoom steek, maar bij mijn eigen naaimachine zitten echt alleen maar heel basic steken op. Wel handig om naar te kijken als je (wederom) nog geen machine hebt, want de blindzoom-steek mis ik wel echt!



Volgende keer ga ik wat meer richten op het echte naaien, maar ik wilde dit keer echt bij het begin beginnen. Heb jij moeite met starten? Loop jij tegen obstakels aan die je naai-proces in de weg staan? Laat aub een comment achter dan ga ik proberen je te helpen met je probleem!


3 opmerkingen :

  1. Leuk! Ik riep ook al jaren dat ik het wilde leren, maar er kwam nooit niets van totdat ik mijn moeders naaimachine inpikte en maar gewoon begon ;') Nu lukt het nog niet geweldig, ik kan niet eens een recht lijn naaien, maar het begin is gemaakt haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn, zo vanaf het begin! Ik doe wel eens wat op mijn moeders naaimachine (recht toe recht aan hoor, zoompje, kussenhoesjes etc.) en wil graag m'n kunnen wat uitbreiden ;-) Nu zit ik te denken aan een eigen naaimachine, maar die koop je natuurlijk ook niet zomaar. Ik kijk ook een beetje naar de toekomst (vind het echt ontzetten leuk en wil er tijd in steken), maar wat is dan het verstandigst: een (uitgebreidere) naaimachine of al een lockmachine? Dit is echt mijn naai-proces obstakel #1 dus ben benieuwd naar jouw kijk hierop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er destijds voor gekozen om naast mijn eenvoudige naaimachine (wel 'heavy duty' dus geschikt voor leer en jeans) een lockmachine te kopen en ik ben echt heel blij met die keus.

      Met alleen een lockmachine kom je er niet, want daarmee kun je geen ritsen inzetten en zoomen zetten (hij snijdt immers af) en ook als ik echt heel voorzichtig iets moet doen doe ik het eerst op de gewone naaimachine.

      Maar heel eerlijk gezegd naaide ik niet zo vlot voor ik een lockmachine had als erna, het is dus wat mij betreft zeker geen overbodige luxe. Wel heb ik beide tweedehands gekocht, waardoor ik nu voor in totaal 125 euro een heel mooi 'naaiatelier' heb.

      Verwijderen