Sewing 101:

Zoals ik in de vorige 'sewing 101' al vertelde heb ik vaak te horen gekregen dat mensen 'Nog geen rechte lijn' kunnen naaien of 'Nog geen kussensloop'. Ook hoorde ik van smam heel vaak over hoe zij naailes kreeg toen ze klein was, ze begonnen met zonder draad stikken op een stuk papier met figuren erop. Dit kan je oefenen, net zo lang tot dat het goed gaat.



Zoals ik dus al zei moet je beginnen om de draad uit het naaimachine te halen. Natuurlijk kan je het er ook in laten zitten, maar het is niet nodig en wellicht zonde van de draad. Gebruik een wat dikker A4 papier om te oefenen, gewoon printerpapier scheurt te makkelijk.



De eerste stap zijn rechte lijnen, zet deze met een liniaal op het papier.



Probeer vervolgens met het naaimachine een rechte lijn te stikken. Oefen net zo lang tot dit goed gaat, hou het papier aan beide kanten vast en geleid het langzaam onder de voet, probeer ook met verschillende snelheden te stikken want bij een lang recht stuk wil je er toch een beetje snelheid in krijgen.



Als gewoon recht stikken goed gaat zet je een vierkant spiraal op papier, zo leer je ook om netjes hoekjes om te gaan en omdat de vierkantjes steeds kleiner worden ook om steeds secuurder te werk te gaan. Als je obstakels tegenkomt herhaal je deze steeds opnieuw, net zolang tot je er behendig in wordt.



Als laatste zet je een rond spiraal op het papier en als ik heel erg eerlijk ben had ik met deze vorm zelf nog wel wat moeite om het helemaal netjes te doen, maar het is dus weer een stapje verder en moeilijker. Misschien is het ook leuk om als volgende stap gewoon willekeurige krassen op een stuk papier te zetten en zo verschillende technieken achter elkaar te moeten gebruiken, maar het belangrijkste is gewoon DOEN. Van klagen dat je iets niet kan leer je het echt nooit...




1 opmerking :

  1. Zo leerde je het vroeger op de naaischool ook!
    Ivm de gewonnen oorbellen: nog steeds niets...snif...snif

    Kunt u mij laten weten hoe u ze hebt opgestuurd en met wie.
    Dan kan ik ev gaan klagen.

    BeantwoordenVerwijderen