SewLog 01 2014


'What am I up to' is ooit begonnen om te laten zien wat ik zoal deed op DIY gebied in een maand, maar met de tijd ben ik er een persoonlijke touch aan gaan geven. Iets wat me afgelopen december een beetje begon tegen te zitten, ik vond het heel moeilijk te filteren wat er wel en wat er niet op mijn blog zou komen.
Nu verzon ik, puur voor mezelf, om een SewLog bij te gaan houden. Een soort dagboekje over mijn naaiprojecten. Voorspoed en tegenslagen, gewoon om te documenteren hoe ik verander (verbeter) in een jaar. Laat dat nu eens zoiets zijn wat ik WEL met jullie wil delen!
Als ik echt iets doe wat leuk genoeg is voor mijn blog is een losse plog (of flog of fotolog of zo) alsnog te maken, maar dan wordt het hier niet te persoonlijk. En wees eerlijk; een SewLog past hier toch ook veel beter?



Mijn eerste project dit jaar was een peplum top voor op de rok die ik in Londen kocht. Ik besloot om in plaats van tricot bij de stoffenwinkel te kopen voor 2 shirts van de Zeeman te gaan, gewoon zodat ik een soort extra projectje ervan kon maken. Voor de patronen gebruikte ik 2 patronen uit de Knipmode van mei 2013. Bij het uitleggen van de patroondelen kwam ik erachter dat het maar net past (na veel schuiven en passen en meten) om de patroondelen op de shirts te krijgen.


Volgende keer moet ik het echt anders neerleggen. Waarschijnlijk zoals hierboven getekend is.


Het tweede project (en ook de laatste) van januari was een jurk van stof dat ik ooit lang geleden al had gekocht en waar ik een duidelijk beeld van had hoe het moest worden, ik had het alleen nog nooit uitgevoerd. Ik moest alleen zorgen dat ik een patroon kon maken die strapless was, iets wat best goed is gelukt, maar de rok maakte ik veel te strak waardoor ik eruit zie als een melkmeisje of zo als ik hem aan heb. (Ik moet wel zeggen dat het er best leuk uitziet aan een hangertje. Misschien iets voor iemand met maat 38?) Of ik moet kijken of ik het stof nog bij kan kopen en dan een nieuwe (wijdere) rok eraan maken.


Tijdens het afwerken van het tweede project ging het spoelhuis van mijn naaimachine helemaal vreemd doen en scheef. Na veel proberen en doen kwam ik erachter dat ik het grijze kapje van mijn voet af kan halen en toen kon ik het spoelhuis weer op zijn plek duwen. Het ging daarna weer even goed, tot ik weer met zwart ging naaien, de onderdraad ging helemaal lussen. Ik snapte er niks van, maar gelukkig was ik zo slim om gewoon alleen even de spoel te verwisselen en toen deed hij het weer. Aangezien het mis was gegaan met zwart denk ik dat het aan het spoeltje lag. Pfew, weer een ramp afgewend!


Ik was dan wel aan geen nieuwe projecten meer begonnen, wel maakte ik een project van vorig jaar af. Het was een rok die ik van een jurkpatroon had gemaakt en waar de rits ergens eindigde net onder mijn bh bandje (beeeetje TE high wasted dus) en waar de taille ook nog eens een beetje te groot was. Ik verlaagde de rits met een cm of 7 en in de tailleband verwerkte ik elastiek, zo was alles opgelost. Alleen jammer dat ik nog even moet wachten op mooier weer voor ik hem kan dragen.


Toen ik eind januari bij de Action kwam zag ik dat ze daar tegenwoordig ook biasband, plakvlieseline en applicatiespul verkopen! En dat alles voor minder dan een euro per stuk, ik heb meteen ingeslagen! Bèèèèèk up!

4 opmerkingen :

  1. Wat leuk om zo'n overzichtje te zien! Ik zou supergraag willen dat ik mijn eigen kleding kon maken. Misschien dat ik mij daar dit jaar toch maar eens in moet gaan verdiepen... x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat super! Zou het zo leuk vinden als ik gewoon mijn kleding ideen zou kunnen waarmaken. Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat super creatief! Kon ik dat maar, laat ik eerst maar een naaimachine aanraken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat crea bea zeg! heel leuk zo'n post! x

    BeantwoordenVerwijderen