DIY: Moodboard maken

Ik heb het oneindig moeten doen tijdens mijn opleiding, maar daar werden er altijd hele kunstwerken van gemaakt; moodboards maken. Thuis kun je het zo moeilijk of zo simpel houden als je zelf wil, je kunt lijm en papier gebruiken maar ik ga mijn favoriete manier laten zien. Zeker nu het nieuwe mode seizoen eraan komt is het de ideale tijd, want dan 'moet' je nieuwe items gaan aanschaffen en welke trend past nu eigenlijk het beste bij je?

Prijs: 2,50 euro*
Tijd: lang of zo kort als je zelf wilt
Moeilijkheidgraad: ♥

*afhankelijk van het formaat canvas dat je kiest, tijdschriften zijn oud dus tel ik niet mee


Verzamel, om te beginnen, al je (oude) tijdschriften, catalogussen en uitgeprinte plaatjes van internet. Je kunt naar de bouwmarkt gaan voor van die kleurwaaiers, stukjes stof erbij zoeken of iets anders wat je inspireert.


Doorzoek alle magazines en knip alles wat je aanspreekt uit, zorg dat je een 'doel' hebt waar je moodboard over moet gaan. Wil je een nieuwe stijl aanmeten? Of wil je gewoon al je favoriete looks van dit seizoen op een rijtje hebben? Zo kun je misschien de gewenste plaatjes wat beter afstemmen.


Natuurlijk kan je, zoals ik eerder al aangaf je plaatjes op een stuk papier plakken, maar ik vind dit persoonlijk heel fijn werken; een canvas doek en knopspelden. Op deze manier kan ik mijn moodboard steeds blijven aanpassen en aanvullen. Steeds als ik ergens een mooie of inspirerende foto zie kan ik deze toevoegen.


Ik vind ook het effect eigenlijk wel heel leuk en apart, soort kunst maar dan anders. Vroeger had ik op deze manier een prikbord op mijn kamer, met 2 lp's erop als vast element, maar steeds wisselend met plaatjes van leuke bands en concertkaartjes.


Naast dat ik dit zo gebruik als moodboard is het ook handig om op deze manier je ontwerpen tentoon te stellen. Ik teken alles op half doorzichtig papier en hang er een stukje stof bij om zo te weten over welk ontwerp het gaat.

Eindresultaat


Ik maak altijd graag een foto van mijn moodboard als hij klaar is, om hem zo alsnog 'vast' te leggen, maar een digitale foto levert flink minder rommel op dan telkens die moodboards! Natuurlijk kun je ook op sites als polyvore.com moodboards maken of zelfs op pinterest, maar dat vind ik toch een stuk minder creatief.
Ook kun je ervoor kiezen om je ontwerpen tussen je sfeerbeelden te hangen, zo kun je goed zien waar je inspiratie vandaan komt.

Veel plezier en wees niet bang om je eindresultaat te delen met me. Ik ben te bereiken via mail, twitter en facebook!

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen