Stoffen kopen op eBay

In verband met copyright en auteursrechten heb ik enkele foto's uit dit artikel weggehaald, bedankt voor het begrip.



Stoffen online kopen is altijd tricky, je moet goed de omschrijving lezen en weten wat de eigenschappen zijn om zo de goede keus te maken voor een kledingstuk, maar zelfs dan kan een tricot ineens heel anders vallen dan je had verwacht. En dan heb ik het over Nederlandse websites, op eBay is het nog veel moeilijker. Je moet goed opletten wat de maten zijn van de stof (vooral vintage stoffen kunnen echt verschrikkelijk afwijken van gewone lappen stof) en omschrijvingen laten daar nog wel eens te wensen over en als je dan eenmaal een mooie lap stof gevonden hebt kan het ook nog eens zijn dat de verzendkosten de pan uit rijzen. Frustrerend! Maar als je dan een mooie lap hebt gevonden, met prima verzendkosten, dan heb je ook echt een juweeltje in handen. Hier is dus speciaal voor jullie een lijstje met dingen waar je op moet letten;

Maten
Dit is waarschijnlijk wel echt de belangrijkste, want je kan bedrogen uitkomen als je niet goed naar de maten van het stof kijkt. Sowieso doen ze op eBay zelden aan meters, maar meestal koop je daar een stof per yard. Dit is ongeveer 91,5 centimeter, maar als je deze aankoop doet moet je wel goed opletten dat de stof breedte gewoon 'normaal' is (ongeveer 140 centimeter of 54 inch, een inch is dus ongeveer 2,5 centimeter) zo niet dan moet je wel uitkijken dat je patroon op het stof gaat passen.

Naast yards worden stoffen ook vaak verkocht in FQ wat staat voor Fat Quarter en dat betekend een formaat van 18 bij 22 inch (of dus 45,7 bij 55,9 centimeter) deze formaten zijn bedoeld voor quilten en voor kleding is dit dus veel te klein, als je dit dan in meerdere besteld zal het ook niet altijd aan 1 stuk geleverd worden (zoals wel het geval is bij meerdere yards).

Verder is het ook bij vintage stoffen belangrijk dat je kijkt naar de maat, niet zelden is een stof gehaald uit een oud item (zoals gordijnen of oude kleding) en dan kan het formaat enorm afwijken. Het is dan dus ook echt belangrijk goed op te letten wat de stof breedte is en ook even met een meetlint te kijken of je er iets zinnigs mee kan doen!



Kwaliteit

Bij nieuwe stoffen staat er vaak wel bij waar de stof van gemaakt is en dat is eigenlijk het enige waar je naar hoeft te kijken. Ik heb veel over Engelse stoffen-namen en kwaliteitsverschillen geleerd door Project Runway. Het klinkt misschien gek, maar daar worden die namen vaak genoemd en je ziet ook een beetje wat het doet als het gebruikt wordt, dus het kan leerzaam zijn. Kijk wel of duidelijk staat aangegeven dat het ook nieuw stof is, soms lijken foto's 'nieuwer' dan de stof werkelijk is.

Als je liever naar vintage stoffen kijkt moet je niet alleen opletten dat het materiaal een beetje goed is, voor een zomerjurkje wil je sowieso niet het stof van oude gordijnen, maar ook naar de kwaliteit van de stof. Zo kunnen er misschien vlekjes in de stof zitten of gaatjes of iets in die trant, hoeft niet erg te zijn maar wees daar wel op voorbereid zodat je niet teleurgesteld bent als de postbode langs is gekomen.

De grote van de (eventuele) print is ook iets om op te letten want ook daar kan je je nogal in vergissen, dus een foto waar een meetlint of een muntje o.i.d. naast het printje ligt is geen overbodige luxe.

Manier van aanbieden

Het is misschien het minst belangrijke, maar als je 2 of 3 yards nodig hebt voor een jurk en er is in bieding maar 1 yard aangeboden dan is het niet slim om te gaan bieden, wel zou je de verkoper persoonlijk een mail kunnen sturen met de vraag of je voor x bedrag (neem wel altijd iets realistisch en zorg dat je de verzendkosten erbij noemt voor je daarmee wordt bedrogen) ook het aantal yards kan kopen dat je nodig hebt.



Zoektermen

Om je een beetje op weg te helpen zal ik mijn eigen favoriete zoektermen met jullie delen, waarschijnlijk snijd ik me hiermee in de vingers, maar alles om jullie gelukkig te maken. Ik zoek voor vintage stoffen graag op 'vintage kimono fabric' je krijgt dan echt de stoffen die echt uit oude kimono's is gehaald maar het is vaak nog groot genoeg voor een topje. Verder is dit mijn favoriete eBay stoffenwinkel en zoek ik ook vaak op 'fabric yardage'. Met dingen als gewoon 'vintage fabric' kom ik meestal niet zo heel ver.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn tips, als je nog vragen hebt of aanvulling; ik hou je niet tegen!

1 opmerking :

  1. ik zou dit nooit op ebay zoeken.. maar ja alles is te koop op ebay natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen