Upcycling #1

In mijn leven heb ik genoeg miskopen gedaan, kleding die uiteindelijk thuis toch niet zo mooi bleek, internet aankopen die net niet goed zaten en gewoon 'als-ik-5-kilo-afval-pas-ik-hier-wel-in' sale aankopen. Ik had eigenlijk net besloten dat ik een hoop weg zou gaan doen toen ik stuitte op het tv programma 'Hip voor Nop'. Echt een super leuk programma voor jonge meiden, waar vooral het re- en upcyclen van kleding centraal staat. Helemaal in mijn straatje en tijdens het kijken werd ik dus ineens herinnerd aan een bepaalde H&M jurk, die ik in een opwelling meteen maar helemaal uit elkaar ben gaan halen.

Deze jurk kocht ik in de sale in 2010? 2011? en hoewel het een maat 40 was heeft hij mij nooit mooi gezeten, ik heb eigenlijk gewoon te veel borst waardoor deze jurk (die eigenlijk wel voor 'de grotere vrouw' bedoeld was) nooit mooi heeft gezeten. Nou ja, na maanden van hem dus telkens weer tegen te komen, ermee door de kamer te dansen en hem verdrietig weer terug in de kast hangen omdat hij ZO MOOI is, besloot ik er nu maar een rok van te maken.



Ik haalde de bovenkant er voorzichtig af met een tornmesje (dit alleen al koste gewoon 2 tot 3 uur, pfff) en ik legde de plooitjes ietsje uit. De rits zat bij de jurk in de zijkant onder de oksel en ik wilde deze gewoon heel makkelijk afknippen. Helaas was ik weer eens een stomme oen en trok ik het treintje van de rits af, dus moest er ook een nieuwe rits in, iets wat wel makkelijker was dan ik dacht.



Ik maakte de tailleband van stevig zwart bruidssatijn dat ik nog had liggen, ik besloot het niet te verstevigen om een beetje een nonchalant effect te krijgen, maar met instrijkbaar tailleband zal de band een stuk steviger zijn. Ik gebruikte het knoopshaakdingetje (hoe noem je dat?) wat aan de binnenkant van de jurk onder de oksel zat om zichtbaar met een knoop de rok dicht te kunnen maken.





Ik droeg de rok meteen voor het 5 jarig jubileum-diner met mijn vriend en voelde me echt prachtig, eindelijk kon ik mijn mooie jurk aan! Binnenkort zal ik laten zien hoe ik hem combineerde in een outfitpost.


4 opmerkingen :

  1. Super leuk!
    Ken het programma niet, maar wil het zeker gaan kijken! Als ik weet wanneer het komt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is momenteel even niet op tv, maar volgens mij komt er wel een tweede seizoen. Tot die tijd; uitzendinggemist.nl!

      Verwijderen
    2. Thanks, ik ga eens kijken bij uitzendinggemist!

      Verwijderen