Boek recensie: Art D'eco van Kelly Eeckhaut

Ik ben dol op boeken. Boeken over naaien, boeken over DIY-en, maar ook leesboeken vind ik heerlijk. Niet te moeilijk trouwens want ik lees ter ontspanning en niet ter inspanning. Maar goed, ik hou vooral wel van hobbyboeken en toen mij dus werd gevraagd of ik een recensie wilde schrijven over het boek Art D'eco had ik het antwoord dan ook snel klaar; JA!

De eerste indruk

De ondertitel van het boek luidt: 'De kunst om toffe dingen te maken met wat je (meestal) al hebt'. Het gaat dus niet om zomaar een DIY-boek, maar eentje over recycling, upcycling en zuinig zijn op het milieu. Naast schrijfster Kelly Eeckhout doen er in het boek een aantal andere meiden mee aan het boek en dat idee vind ik erg leuk. Verder is het boek opgesplitst in 4 hoofdstukken; kleding, beauty, koken en interieur. Erg veel variatie dus in dit echt wel dikke boek (222 pagina's vind ik niet mis.) Het is een Belgisch boek en dat merk je meteen aan het taalgebruik, maar ik vind dat eigenlijk wel heel erg gezellig.

Het boek ziet er mooi vormgegeven uit, mooie duidelijke foto's en ook aan de uitleg ontbreekt niets. De 'vriendinnen' worden netjes voorgesteld op de daarvoor geschikte momenten, met als leuk detail dat ze zo goed als allemaal wel een blog hebben. Ik moet zeggen dat het hoofdstuk 'de kleren maken de vrouw' me enigszins tegen viel; dingen die we op internet allemaal al wel 20 keer hebben gezien en zelfs dingen die ik echt heel lelijk gemaakt vond, vooral de sieraden. Maar het hoofdstuk 'De schone doe-het-zelfster' maakte dat voor mij helemaal goed, nou ja sommige dingen gingen me iets te ver. Ik denk namelijk niet dat ik snel mijn tandpasta zal DIY-en en ook de zelfgemaakte, stoffen 'wattenschijfjes' gaan me echt een enorme stap te ver. Maar wie weet kom ik nog eens echt in een crisis en komt het van pas.

Het kookhoofdstuk heet 'De zoete keukenprinses' en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen zoete keukenprinses ben, maar de recepten di hierin staan zullen elke andere zoetekauw wel kunnen bekoren. En de energierepen vind ik vooral ook leuk gevonden. Naast recepten staan er ook leuke DIY's voor keukenhulpjes in, waar ik de herbruikbare keukenrolvellekes, oftewel vaatdoeken weer iets te ver van vind gaan, maar keukenhandschoenen en een afdek-ding dat je in plaats van vershoudfolie kunt gebruiken is best leuk.

Voor huis en tuin-tips moet je zijn in het laatste hoofdstuk 'De opgewekte huis- en tuinmus'. Hier vind je hele leuke DIY ideetjes voor je interieur, maar ook een DIY voor wasmiddel en afwasmiddel. Of mijn wasmachine gelukkig wordt van een zelfgemaakt wasmiddeltje weet ik niet, maar zelf luchtverfrisser maken met wodka is best leuk toch? En wat dacht je van een poezentroon van een oud koffer of een stoelzitting bekleed met oude binnenbanden.

Conclusie

Dat het boek in 2014 is uitgekomen is alleen te zien aan de vormgeving, de inhoud vind ik heel erg 'uit grootmoeders tijd' maar eigenlijk bedoel ik dat super positief, want 'wij' (de jeugd van tegenwoordig) kopen alles maar en gooien vervolgens ook alles weer weg. Het is een leuk boek om je iets bewuster te worden van alles wat je ook zelf zou kunnen doen. Al blijf ik erbij dat tandpasta van een echt merk toch wel stukken beter zal zijn.
Het is overigens echt niet mijn ding, onderzetters maken van kurken deed ik toen ik 6 was en hoewel ik hier op mijn blog ook nog wel eens 'afval' wil recyclen moet het er toch minimaal een klein beetje luxe uitzien. Maar de beauty DIY's; daar had het hele boek wat mij betreft mee vol mogen staan!

Art D'eco geschreven door Kelly Eeckhout (and friends) en uitgegeven door Davidsfonds uitgeverij. Verkrijgbaar bij de boekhandel en bol.com voor €22,50.

Foto's door mij.

1 opmerking :