Eten en drinken: Hugo's proeven!

Disclaimer: Geen alcohol drinken onder de 18 jaar. En ben je ouder dan 18, ga dan verstandig om met alcohol en drink met mate.

Vorig jaar zomer ontdekte ik en mijn vriend het al; Hugo. Een frisse, zomerse mixdrank van prosecco, vlierbloesemsiroop, limoen en munt. Langzaamaan begint ook de rest van Nederland de Hugo te ontdekken, met als gevolg dat veel wijnmerken met een eigen versie komen. Hugo is niet alleen meer te koop bij de slijter, maar ook de supermarkten komen met hun eigen versies, met als klap op de vuurpijl; Aldi. Maar de orginele Hugo van Zadi kost bijna 10 euro en de supermarkt/ goedkopere versies zijn allemaal nog geen 5 euro, sommige zo goedkoop als 2,99! Kun je voor die prijs eigenlijk wel een vergelijkbare drank verwachten? Ik kreeg een fles Zadi Hugo l'originale om te proeven en besloot ze allemaal eens met elkaar te vergelijken.



Ik ben verschillende supermarkten (en een slijter) om zo 5 verschillende Hugo's te kunnen proeven en deed dit natuurlijk niet alleen, maar samen met mijn vriend, anders zou het wel heel gemeen zijn geweest van mij.



Galilei Hugo - Albert Heijn 0.75L €3,99

Fles: Op zich vind ik de fles wel mooi, alleen de kleuren spreken mij totaal niet aan. Zeker niet als ik dan weet wat er in zit/ zou moeten zitten; een frisse, zomerse drank.
Geur: Zoet, ik kan het niet anders noemen.
Smaak: Ook de smaak is erg zoet, al proef je wel echt dat het Hugo is, naar mijn smaak is hij niet fris genoeg en gewoon veel te zoet. Maar best te doen en ik denk zeker dat dit een drank is door 'zoete witte wijn liefhebbers' erg gewaardeerd zal worden, maar ik ben echt een droge witte wijn persoon.

Shine typ Hugo - Slijterij 0.75L €3,99

Fles: Als ik deze fles zou zien staan in de winkel en niet zou weten wat Hugo is zou ik denken dat dit een soort kinderchampagne of zo is. Wat een gruwelijk lelijk ding zeg. Ik zou zo ook niet echt een goede kwaliteit verwachten, maar iets mierzoets.
Geur: Je ruikt niets, dat is wel apart.
Smaak: De smaak is niet heel verfijnt, je proeft geen verschillende ingrediënten, maar het is een lekker drankje met een frissigheid en een zoetje. Deze Hugo is voor zijn prijs echt wel heel erg goed te doen, zeker als je er dan een ijsklontje, munt en limoen bij doet. Dat maakt het geheel toch wel een stuk leuker ook. Ik zou alleen voor gasten de fles verbergen. Deze Hugo werd mij trouwens aanbevolen door de slijter als 'de beste vervanging van Zadi' en ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft, al komt niets echt in de buurt.

Hugo l’originale by ZADI drinks - Slijter 0.2L €2,95 of 0.75L €9,95

Fles: Deze fles ziet er in meerdere opzichten heel anders uit dan de rest, sowieso heeft hij geen draaidop maar een champagne-kurk. Hierdoor moet je de fles wel meteen opdrinken, maar dat vind ik persoonlijk helemaal niet erg. Dan is de fles natuurlijk wit en ondoorzichtig, van alle flessen heeft deze ook wel echt de 'hipste' uitstraling. De uitstraling die ik ook echt vind passen bij een hip zomerdrankje.
Geur: De drank ruikt fris en je ruikt ook echt goed de verschillende ingrediënten.
Smaak: Je proeft als eerste echt de prosecco en dan proef je echt een munt smaak, fris limoentje en iets wat dan die vlierbloesemsiroop moet zijn (eerlijk is eerlijk, ik heb het nog nooit op). De drank is lekker fris, niet te droog, maar ook niet te zoet en helemaal de juiste balans tussen de verschillende smaken. Dit is trouwens ook echt de enige Hugo die echt bruist als prosecco.

Hugo ravini - Aldi 0.75L €2,99

Fles: De fles is niet lelijk, maar ook niet echt heel aantrekkelijk. Het roze vind ik (net als bij de AH Hugo) een beetje raar staan, beetje Barbie- en kinderachtig. Ik vind het ook niet echt drankachtig, het etiket, misschien zou ik het eerder op goedkoop maandverband verwachten of zo.
Geur: De geur is een beetje muffig, kan het niet goed uitleggen, maar het nodigt niet echt uit om een slok te nemen.
Smaak: Nee, dat was ook inderdaad geen succes. Niet dat hij echt vies is hoor, maar lekker is ook anders. Hij smaakt ook een beetje 'muf' zoals hij ook ruikt en de zoetigheid smaakt niet als suiker maar als zoetstof. Misschien met een muntblaadje, ijsklontje en limoenstukje dat het beter te doen is.

Käfer Hugo‎ - Plus 0.75L €4,99

Fles: De fles ziet er best gaaf uit, dat groen geeft de frisheid van Hugo aan en ik zou hiervan ook echt wel een hip zomerdrankje verwachten, de dop is ook gaaf, ik zat me af te vragen hoe hij werkte, maar het is gewoon een draaidop! Handig!
Geur: Ik steek mijn neus in het glas om te kunnen ruiken en trek meteen een zuur gezicht. Gadverdamme wat een zure geur. Het is ook echt maar 1 geur, anders dan bij de Zadi Hugo waar je de componenten kon onderscheiden.
Smaak: Bij de eerste slok weten we het al meteen; hij ruikt zoals hij smaakt. Opgeloste zuurtjes. Dit mag zichzelf echt geen Hugo noemen, wat een afknapper. Zeker omdat dit de duurste was op de originele na! We hebben deze niet eens verder opgedronken, maar meteen weggedaan. In het glas is het trouwens angstvallig rustig; er is na het inschenken amper een bubbeltje te zien.

And the winner is...


De oplettende lezer weet dus al wel wie nu de uiteindelijke winnaar is en dat is toch echt de originele Hugo van Zadi. Hieronder zal ik even een top 5 neerzetten van hoe ik ze heb ervaren, met een cijfer ernaast.

1. Hugo l’originale by ZADI drinks (cijfer: 9)
2. Shine typ Hugo (cijfer: 7)
3. Galilei Hugo (cijfer: 5,5)
4. Hugo ravini (cijfer: 5)
5. Käfer Hugo (cijfer: 3)

5 opmerkingen :

  1. Jammer dat descavi & ray niet geanaliseerd is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het artikel gaat vooral over budget (minder dan 5 euro) Hugo's, helaas is Scavi & Ray niet bepaald budget. Misschien dat ik deze nog ooit kan proeven voor mijn site!

      Verwijderen
  2. Leuk artikel, veel mensen snappen niet dat er verschillende merken zijn en dat er veer verschil in kwaliteit is. Wat ik persoonlijk belangrijk vind is dat de ZADI drinks Hugo l'orignale zonder e-nummers, smaakversterkers en toevoegingen wordt gemaakt. Veel merken vermelden vaak de ingrediënten niet en dat zal niet zonder reden zijn denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Persoonlijk vind ik Hugo een lekkere wijn, moet wel zeggen dat ik dit niet teveel wil drinken. Denk dat dit komt omdat ik meer van de rode wijn hou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hugo is alleen geen wijn, maar een cocktail, waar wijn onderdeel van kan zijn. :) Ik denk ook zeker dat rode wijn anders gedronken wordt dan Hugo. Eigenlijk is het appels met peren vergelijken.

      Verwijderen