Plog: Etentje verzorgen

Het is al weer een tijdje geleden dat mij werd gevraagd of ik mijn moeder wilde helpen bij het verzorgen een etentje dat mijn vader zou organiseren voor een aantal mensen. In eerste instantie was het 'gewoon leuk' maar hoe dichter de dag bij kwam en hoe verder we gingen met het plannen van het etentje, hoe leuker het werd! En uiteindelijk toen het eten op was, en ik allemaal complimenten te horen kreeg was het natuurlijk helemaal geweldig! Mijn vriend zei zelfs dat ik glunderde toen ik thuis kwam, haha.
Ik heb door de dag heen zo een paar leuke foto's gemaakt, om jullie zo een beetje mee te nemen in mijn dag. Natuurlijk was ik het grootste gedeelte wel gewoon echt bezig en ben ik dus wat leuke dingen vergeten te fotograferen, waaronder het toetje! Hoe stom kun je zijn? Toch hoop ik dat het een beetje een leuk verslagje is.



Natuurlijk begon de dag met het maken van een boodschappenlijstje en het doen van de boodschappen. We moesten, heel wat winkels af, maar gelukkig was er nog veel in huis en had mijn moeder de zalm de dag tevoren al op de markt gehaald.



Na het boodschappen doen begonnen we gewoon eerst met alles te snijden wat gesneden moest worden, alles wat zeg maar 'last minute' klaar gemaakt moest worden. Ik zorgde er ook voor dat de zalm in de koelkast lag in een korstje van grof zeezout en bruine basterdsuiker, hier vergat ik alleen een foto van te maken.



Het was een uur of 1 toen we begonnen met koken en eigenlijk ging het allemaal heel makkelijk, hier staat de knolselderij op en de courgette voor de soep. We konden rustig tussendoor een wijntje drinken en gewoon even zitten. Dat was wel echt heel erg fijn.



De knolselderij in de roerzeef (ookwel passe vite) om het zo te pureren. Thuis gebruik ik altijd gewoon een zeef om goed te pureren, maar dat ding is daarna bijna niet meer schoon te krijgen, dus dit was ideaal!



Om 5 uur begonnen we alvast de tafel te dekken, om 6 uur zouden de gasten komen. We hadden er niet aan gedacht dat er ook nog iets van placemats of zo moesten komen, maar gelukkig heb ik een moeder die altijd alles wel op voorraad heeft. En kijk eens hoe mooi de placemats kleuren bij de stoelen!





Ik ontwierp ook de menukaartjes, maar heel eerlijk gezegd wel na flink inspiratie gezocht te hebben op Pinterest hoor! Ik zag zoveel leuke manieren van menukaartjes maken dat ik een pinboard heb gemaakt, bekijk hem hier.



Bij binnenkomst kregen de gasten een glas Prosecco en een aperitief van chorizo, champignon en koriander. En natuurlijk werd er lekker stokbrood met kruidenkaas neergezet op tafel.



Voorgerecht was courgettesoep (mijn geheim; een beetje kurkuma) met een broodje serranoham.



Terwijl de gasten aan het genieten waren van de soep konden wij beginnen met het echte werk! De vis die we hadden kon echt maar NET in mijn rookoven. En het duurde door het formaat ook ietsje langer dan normaal voor hij goed was, maar ik heb (natuurlijk) zelf ook geproefd en het was de beste versie tot nu toe!



Samen met erwten en knolselderij puree, brunoise gesneden wortel en gefrituurde wortelplakjes was het echt een heel erg geslaagd hoofdgerecht. Als jullie het leuk vinden kan ik trouwens wel de recepten een keer delen hier op mijn blog! Laat maar weten.



Ik was ook vergeten een foto te maken van het nagerecht, gelukkig had ik de dag van tevoren al een foto naar mama ge-appt toen ik de brownies net klaar had. We serveerde ze met een glaasje slagroom en een voetbalijsje.

Al met al was het dus erg geslaagd en zeker te weten voor herhaling vatbaar!

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen