Wat te doen als je naaimachine stom doet?

Naaien is echt enorm leuk, maar eigenlijk alleen als het allemaal goed gaat. Afgelopen weekend was ik een jurk aan het maken en het lukte maar niet om de hals en armsgaten mooi af te werken. Na 4 keer uithalen en opnieuw naaien begon ik me toch echt wel te ergeren. Maar goed, dat lag aan mezelf, als je problemen hebt met je naaimachine is dat nog veel vervelender. Natuurlijk heb je altijd je handleiding die je kunt raadplegen, maar heel veel oplossingen die daar instaan hebben te maken met een monteur. En dat kan dus veel geld tot soms wel heel veel geld kosten, helemaal als je naaimachine goedkoper of ouder is hebben zij er nog wel eens een handje van je liever een nieuwe te verkopen en daar heb je natuurlijk niet altijd zin in.



Wat ik vaak doe als er tijdens het naaien iets mis gaat, en het lukt niet 1-2-3 om het op te lossen, dan hou ik even pauze. Soms is een half uurtje en een kopje thee genoeg, maar ik heb ook al wel eens 3 hele andere projecten af gemaakt voor ik door ging met datgene waar ik eerst mee was begonnen. Maar goed in dat laatste geval gaat het niet om iets wat mis is met de machine maar met mij, dus daar gaat het nu niet om.



Laatst had ik echt dat elke naald na 2 keer stikken helemaal krom werd getrokken, echt super irritant want ik kwam er maar niet achter wat er aan de hand was. Tot ik zag dat er krasjes op de stikplaat zaten. De handleiding gaf aan dat ik een nieuwe stikplaat moest hebben, maar die zijn zeker niet goedkoop en dus probeerde ik eerst een tip van mijn moeder uit. Ik pakte een polijstvijltje, die eigenlijk bedoeld is voor je nagels, en heb voorzichtig de krasjes enigszins uit de plaat gevijld.
Nu loop hij weer als een trein.



Ook heb ik meer dan eens problemen gehad met mijn spoeltjes, die ineens problemen leken te geven. Terwijl ik altijd die van de Hema gebruik, dus ze zouden allemaal hetzelfde moeten zijn. Ik weet niet meer wat er aan de hand was, maar ik kon niks meer, volgens mij liep de draad vast. Tot ik alleen heel simpel mijn spoeltje verving en ik kon ineens weer gewoon door naaien. Prima, ik hoef ook niet altijd te weten waar het aan ligt. Soms helpt het ook gewoon om even het spoeltje opnieuw op te spoelen omdat het niet heel goed is gegaan en een beetje in de knoop zit.



Misschien voor de hand liggend, maar soms als je problemen hebt kan het al een enorm stuk helpen als je even alle pluisjes en stof uit je naaimachine haalt. Zeker als ik een groot project heb gehad wil het nog wel eens een probleem zijn, omdat je meestal tussendoor niet schoon maakt. Maar het is binnen een minuut gebeurd en je machine loopt weer helemaal soepel. En misschien is schoonhouden dan wel de meest makkelijke manier om de grootste problemen te voorkomen, maar ren niet meteen naar de monteur als er iets is want je bent meteen handen vol geld kwijt.

Heb jij nog goede tips over hoe je je naai-problemen hebt opgelost? Deel ze hieronder!

1 opmerking :

  1. als mijn machine niet doet wat ik wil, installeer ik alles eens een keertje opnieuw, steek ik er een nieuwe naald in, borstel overal waar ik aan kan het stof weg en druppel in de onderste spoel een drupje olie en met mijn hduiige machine is het dan terug in orde.

    BeantwoordenVerwijderen