Boek: Kleren maken de vrouw

Ik lees niet zo veel romans om heel eerlijk te zijn. Boeken zijn niet goedkoop en veel leesboeken lees je toch maar 1 keer, zonde om daar dan 20 euro voor neer te tellen. Maar toen ik dit boek bij de boekhandel zag liggen sprak het mij meteen aan, zo erg dat ik zonder aarzelen naar de kassa liep. Kleren maken de vrouw van Hella S. Haasse lag bij de boeken voor volwassenen, maar bleek eenmaal thuis een boek te zijn voor 'jonge vrouwen' desalniettemin vind ik het ook voor 'oudere meisjes' een vermakelijk boek en ideaal voor deze tijd; op vakantie of in de tuin als het allemaal niet te zwaar hoeft te zijn. Gewoon lekker meeleven met een hoofdpersoon.



Wat je moet weten voor je begint met lezen is dat dit een boek is dat is geschreven in 1948, maar gaat over twee vrouwen in de jaren 30. Dit merk je aan de manier van schrijven, aan de woordkeus en natuurlijk ook aan de manier van omgang tussen de karakters. Toch moet ik zeggen dat ik me ook heel erg verbonden voelde met de dames in het boek, zoveel als er veranderd is voor vrouwen van rond de 20, zoveel is ook hetzelfde gebleven. Dat maakt het een tijdloos boek.



Maar goed, ik zal eens even vertellen waar het boek over gaat anders kun je nog niet beslissen of het iets is voor jou, natuurlijk. De eerste helft van het boek gaat vooral over hoe Reina (de hoofdrolspeelster) terecht komt op een opleiding modetekenen. Bedenk dat dit de jaren 30 van de vorige eeuw was; er was nog geen studiefinanciering, ja oke, nu ook niet (lang) meer maar toen was het natuurlijk ook niet normaal voor meisjes om een opleiding te volgen, laat staan zoiets artistieks! Anyway, Reina woont samen met een vriendin (Abbie) in Amsterdam en heeft naast haar en haar klasgenootjes op de opleiding ook nog contact met Mevrouw Rantburg. Zij is een oudere welgestelde dame die ervoor zorgt dat Reina de opleiding kan doen. En aangezien het boek over jonge vrouwen gaat, blijft ook het onderwerp 'liefde' niet onaangeroerd.

Ik heb zelf een creatieve opleiding gevolgd en voelde in het boek wel een beetje hetzelfde sfeertje, hoewel in het boek alleen maar vrouwen aanwezig zijn en dat natuurlijk voor flink meer gekat zorgt dan dat er ook mannen in de klas zitten. Schijnbaar was dat in de vorige eeuw niet anders dan in deze. Ook herkende ik mezelf wel in het feit dat de twee huisgenootjes zo rond kerst ineens nog moeten haasten om allerlei 'projecten' op tijd af te krijgen. Hoe vaak ik niet nog om 12 uur aan een jurk bezig ben die perse de volgende dag aan moet, of mee moet op vakantie of zo.



Iemand zei me, dat als ik dit een leuk boek vond ik ook zeker eens de boeken van/over Joop ter Heul moest lezen. Ik weet nog dat Anne Frank deze graag las, dus wie weet doe ik dat nog wel. Als ik echt even tijd had genomen om in dit boek te kijken weet ik niet of ik het uiteindelijk had gekocht, maar als je van een beetje eenvoudige boeken houdt, waaraan je je goed kan relateren dan zou ik dit wel aanraden. Het taalgebruik is echt heerlijk en doet me echt verlangen naar een meer 'goede oude tijd' waar ik zelf uiteindelijk toch niet aan mee werk.

Kleren maken de vrouw - Hella S. Haassen 18,95 (o.a. bij bol.com)
ISBN 978 90 214 4653 0


Foto's door mij.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen