De nom nom nom tag

Ik heb hier geloof ik nog nooit een tag gedaan, maar het leek me erg leuk er eens een keertje een te doen. Het is een leuke blik in mijn persoonlijkheid en stiekem misschien ook in wat je kunt verwachten hier op de site. Ik ben echt dol op koken en het daarna opeten, vind het leuk om gekke dingen te proberen, combinaties te maken die je niet verwacht enzovoorts. De foto's door deze tag zijn dan ook gewoon random foto's van gerechten die ik ooit maakte, want van de dingen genoemd in de tag heb ik niet altijd foto's. Ik vond het een hele leuke tag om te schrijven, ik heb hem trouwens overgenomen van Kittehscupcakes.nl weet echt niet wie de eerste was, maar zou het leuk vinden om hem ook bij anderen te lezen!


Door mij: Biefstuk met knolselderijpuree, bospaddestoeltjes en rodewijnsaus.

Wat vind jij lekker wat verder iedereen vies vindt (en andersom)?

Ik heb ze al heel lang niet meer op, maar toen ik klein was maakte je me echt enorm blij met: spruitjes! Doordat kinderen om me heen ze niet lusten en altijd te horen kregen dat ze er zoveel moesten eten als hun leeftijd, dacht ik dat dat zo hoorde en waar andere kinderen baalden dat ze er na hun verjaardag 1 meer moesten eten, was ik altijd heel blij dat dat eindelijk mocht. Het is ook zo'n schattig dingetje, net een Barbie-sla en als je het door de jus haalde, bleef het er allemaal lekker tussen die 'blaadjes' zitten.
Iets waar je mij echt totaal niet blij mee maakt is gebak. Natuurlijk zijn er wel wat dingen die ik lust: kruimelvlaai (zonder appel), appelmeisjes/appelflappen (maar dan lang niet van elke bakker) en tompoezen (alleen van de Hema). Mensen kijken me altijd echt super raar aan, of vragen of je aan de lijn doet als je weigert. Gelukkig heb ik een vriend getroffen met dezelfde 'fout' dus als wij een verjaardag hebben halen wij ook niets in huis. De tafel wordt volgeladen met soesjes, mini-tompoesjes, cakejes en ander lekkers en niemand houdt zich in en aan het einde van de dag hoeven we niets weg te gooien. Super handig!

Wat kook je het liefst (en veel te vaak)?

Kip uit de oven, met aardappeltjes. Het is een recept uit het 30 minuten kookboek van Jamie en is zooo lekker! Dus als ik vraag aan mijn vriend wat hij wil eten, kan ik 9 van de 10 keer dat als antwoord verwachten. We eten het wel bijna elke week een keer, maar het is ook echt heel erg makkelijk. Kip een beetje door de paprikapoeder en oregano rollen, beetje bakken in een pan. Dan mik je dat in een ovenschaal met een partje citroen per kipfilet, cherry tomaatjes en strooi er rozemarijn overheen. Ondertussen heb je de (kriel) aardappeltjes gekookt en deze mik je in een andere ovenschotel met olie, knoflook en ook rozemarijn. Alles 15 minuten in de oven en ik kan niet anders zeggen dan nom nom nom nom! ;)


Door mij: Varkenshaas in honingmosterdsaus met groene asperges en knolselderijblokjes.

In welk restaurant zou je het liefst elke dag eten?

McDonalds. Haha, nee grapje natuurlijk. Ik zou heel graag elke dag in een ander restaurant eten, liefste natuurlijk sterren restaurants, maar als ik dan 1 restaurant moet kiezen dan kies ik zonder twijfelen Quatre Bras hier in Best. Dit is echt een heel gezellig restaurant, waar de bediening vriendelijk is en waar de kwaliteit van het eten echt heel goed is. Ik probeer er regelmatig dingen die ik niet eerder heb gegeten, maar ook bijvoorbeeld de vrij standaard carpaccio is er echt belachelijk lekker. Ik neem er vaak, heel fout ik weet het, ganzelever krullen bij. Zo lekker!

Als er een broodje naar je vernoemd zou worden, wat zou er dan op zitten en hoe zou het heten?

Hmm, dit is wel een moeilijke want ik hou ontzettend van broodjes, maar volgens mij bestaan ze allemaal al. Maar ik denk dat als ik dan een broodje zou moeten zijn dat het dan een focaccia broodje zou zijn, met zongedroogde tomaatjes en zo. Dan smeer je de bovenkant in met kruidenkaas, de onderkant met mayonaise, gaat er sla op, tomaatjes, komkommer en lekker veel serranoham. Dat is echt zo ontzettend lekker en eet ik dan ook echt graag op een makkelijke zondagavond, zeker in de zomer.

Deel een handige kooktip

Pff, ik weet niet hoor. Ik heb niet zoveel kooktips. Misschien is het een goede tip dat als je eitjes wil pocheren dat je ze dan in een boterhamzakje kan doen en dan zo in het water. Dit werkt echt super goed en snel in plaats van dat je moeilijk moet doen met genoeg azijn in het water en zo, zeker als je dan meerdere eitjes moet pocheren is dit erg snel en handig.


Door mij: Brocollisoep met een viskoekje van pangasiusfilet.

Wat staat er nog op je food baking bucket list?

Ik kijk graag naar kookprogramma's op tv en zie daar natuurlijk altijd dat ze zelf de vis schoonmaken, zelf de coquilles uit de schelp halen, zelf alles 'from scratch' maken en dat wil ik meer/ vaker doen. Ook basis dingen als het maken van een sabayon of mayonaise heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Dus dat zijn dingen die ik echt heel graag wil leren. Ook zelf gedroogde worst maken lijkt me erg leuk om te doen. Op de korte termijn staat het roken van kip op mijn bucket list, ik heb dat al eens eerder gedaan, maar toen was hij helemaal mislukt. De kip was droog en veel te rokerig, dus dat moet zeker een keer over en beter en lekkerder!

Zelf koken / eten bestellen / buiten de deur eten

Eten bestellen ben ik echt totaal geen fan van. De kwaliteit is vaak ver te zoeken, het is koud en je betaald echt veel te veel. Nee, dan kook ik liever iets zelf, net als dat ik liever zelf kook dan in een 'wat minder' restaurant te eten. En dat 'wat minder' ligt echt niet altijd aan de prijs, ik heb vaak genoeg heerlijk gegeten voor 20 euro p.p. Wat je dan van een maaltijd moet verwachten is natuurlijk heel anders dan in een luxe restaurant, maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat iets slecht is.

Ben je ergens allergisch voor?

Andijvie. Nee, grapje gelukkig niet. Ik word alleen heel snel misselijk van slagroom en chocolademelk, maar ik denk dat dat meer komt doordat dat zo enorm machtig en zwaar is. En fruit op de lege maag, daar word ik ook niet echt blij van, maar geen echte allergie├źn.


Foto door mij, koekjes van Van Strien.

Wat is je food obsessie van de afgelopen tijd/week/dagen?

Butter shortbread biscuits van van Strien! Die zijn echt zo hemels! Ik heb nu al een paar dozen op en ze blijven lekker, gelukkig is het niet zo'n echte doorvreet koek, dus ik kan een paar dagen doen met zo'n doosje. Maar potjandozie wat zijn die koekjes lekker! Vooral die met chocolade zijn errug onweerstaanbaar!

Wat is je favoriete toetje?

Kaasplankje, no doubt. Zoals ik net al zei hou ik helemaal niet van gebak, maar ook met een toetje maak je mij eigenlijk helemaal niet blij. Fruit moet gewoon zo 'in zijn waarde gelaten worden' want als je daarmee aan de haal gaat wordt ik daar niet blij van. Soms vind ik een ijsje wel lekker, maar dan een lekkere magnum of een klein stukje vienetta ijs. In restaurants zijn ijscoupes meestal veel te groot en veel, bah.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen