Minke Maria Kookt: Alcoholvrije cocktails

Mocktail, bobtail, virgin, er zijn verschillende benamingen voor alcohol vrije cocktails, maar eigenlijk is het een manier om dingen hipper te laten klinken. En dit keer niet eens 'dan dat ze zijn' want met de alcohol leeftijd verhoogd naar 18 en de #healty hype die op dit moment door de wereld raast is alcohol vrij eigenlijk hipper dan ooit! En waarom niet, alcohol is niet goed voor je en ik drink toch echt vooral omdat ik het lekker vind. Drinken om dronken te worden is sowieso nooit cool geweest natuurlijk.

Ik ben zelf sowieso van cocktails niet zo'n hele grote fan, een Mojito gaat er nog wel in, maar al die mierzoete combinaties daar maak je mij echt niet blij mee. Maar Hugo, Cubra Libre of een Mojito, daar maak je me echt wel blij mee en deze lekkere alcoholvrije cocktails kunnen ook al op een warme zomermiddag, gewoon zonder schuldgevoel!



Alcoholvrije Hugo


Ingrediënten:
- Vlierbloesemsap
- Lemon/ lime drink
- Bruisend mineraalwater
- Muntblaadjes
- Limoensap
- Ijs: Klontjes



Bereiding:
Hugo is echt mijn favoriete zomerdrankje, ik heb laatst zelfs verschillende Hugo's geproefd en ik wilde ook graag een optie hebben voor mensen die misschien geen alcohol drinken, of zelfs voor kinderen kan dit echt een heel lekker drankje zijn. Ik gebruik voor een groot glas 1 partje limoen, die ik een beetje kneus om het sap eruit te krijgen. Een scheut vlierbloessemsap, met ongeveer evenveel lemon/lime drank (in de supermarkt ook wel verkocht als 7-up of Sprite) dan doe je wat ijsklontjes in het glas en vul je het uiteindelijk aan met bruisend mineraal water. Natuurlijk vooral lekker in de tuin op een warme zomerdag!

Virgin Cuba Libre


Ingrediënten:
- Cola
- Rum extract
- Citroen
- Ijs: Klontjes


Bereiding:
Het idee van een alcoholvrije Cuba Libre speelt al sinds Sheldon er een bestelde bij The Big Bang Theory, want ik vond dat er gewoon meer mee moest kunnen dan gewoon alleen een glas cola met een partje citroen en dit is wat ik heb bedacht. Het is echt een hele makkelijke en snelle cocktail, ook als je hem wel met alcohol maakt is het eigenlijk 'fool proof' en natuurlijk erg lekker. Aangezien rum extract voor in taarten en zo veel sterker is in smaak dan gewone rum heb je een stuk minder nodig. Een klein scheutje is genoeg, maar ieders smaak is anders dus proef een beetje of je hem sterk genoeg vind als je de cocktail af hebt. Na het rum-extract doe je ijsklontjes en een partje citroen in het glas en dan vul je het aan met cola. Meng het met een stamper en geniet van je cocktail.

Nojito

Ingrediënten:
- Tonic
- Suikersiroop
- Limoen
- Muntblaadjes
- Ijs: Crushed


Bereiding:
Mojito's vind ik erg lekker, maar heel eerlijk gezegd vind ik deze alcoholvrije versie nog wel een beetje lekkerder dan dat er wel alcohol in zit, daarom wilde ik ook deze heel graag met jullie delen.
Neem een longdrink glas en doe daar 2 tot 4 partjes limoen in (afhankelijk van de grote van het glas) samen met een klein scheutje suikersiroop. Kneus de limoen met een stamper, zodat het sap vrij komt en doe er ook een paar muntblaadjes bij. Kneus ook deze een beetje, maar niet te erg. Vul het glas met crushed ice en daarna met de tonic. Roer alles nog eens goed door elkaar en je nojito is klaar.

Nog een laatste tip; mix je een cocktail voor iemand anders, maar wil je wel proeven of hij goed is? Steek een rietje in het drankje, hou met een vinger het bovenste gat dicht, steek het rietje in je mond en laat het gat los. Natuurlijk gebruik je zo'n rietje maar 1 keer!

Foto's door mij.

1 opmerking :

  1. Die Virgin Cuba Libre is feitelijk niet alcoholvrij aangezien er in de rumaroma van dr Oetker ethanol (=alcohol) zit. Maar de hoeveelheid is natuurlijk veel minder dan in echte cocktail.

    BeantwoordenVerwijderen