Sewing: Zuinige wijde rok

Stof kopen met het project al in mijn achterhoofd is iets waar ik echt niet goed in, dus vaak koop ik stof alleen met een vaag idee of gewoon omdat ik verliefd ben geworden op de stof. Als het dan een dure stof is of als ik denk dat het toch het mooist is in een rok koop ik niet zoveel. Ik heb daarom op een gegeven moment een manier gevonden om zuinig met het stof om te gaan en zoveel mogelijk rok uit een lap stof te halen. Dus toen ik stof kreeg van Vlisco wist ik meteen dat ik er deze rok mee wilde gaan maken en het 'patroon' met jullie wilde gaan delen.



Prijs: Zo goedkoop als je zelf wil
Tijd: 3 uur
Moeilijkheidgraad: ♥♥



Voor deze rok heb je een lap stof nodig die minstens zo breed is als je taille-omvang, iets smaller kan ook maar niet te veel smaller want dan wordt de rok niet wijd genoeg, en die minstens 2x zo lang is als de lengte die je wil hebben + een paar centimeter voor de zoom. Natuurlijk heb je ook een tailleband nodig, bij deze rok heb ik hem uit de lengte gehaald, ook omdat de stof sowieso al flink te breed was voor mijn slanke (ahum) tailletje.



Als je dan een tailleband hebt geregeld ga je verder met te zorgen dat je een voor en een achterkant hebt door het stof in de lengte door de helft te knippen. Let hierbij goed op dat je eventuele patroon van de stof want deze moet voor en achter goed doorlopen. Meet de lengte die je graag wil verkrijgen af van een al bestaande rok, want het is erg moeilijk om zelf te gaan meten hoe lang hij moet zijn.



je speldt de voor en de achterkant van de rok op elkaar, zodat het patroon van de stof dus klopt, en stikt deze op elkaar. Ik zette ook meteen een rits in aan de linker zijkant. Eventueel kan dat ook nog later, maar nu is het echt nog heel erg makkelijk omdat het gewoon nog 2 losse lappen zijn.



Als dit is gedaan ga je de plooien in de rok spelden. De voorkant en achterkant moeten samen je volledige tailleomvang meten, de voorkant moet dus zo veel gaan meten als de helft van je tailleomvang en de achterkant precies hetzelfde. Aan de voorkant maken we 3 plooien en achter 4, de plooien achter zullen dus ook smaller zijn. Of je platte plooien of schuine plooien gebruikt is aan jezelf, maar ik vind vooral achter platte plooien mooier.



Als je de plooien hebt gespeld zorg je ervoor dat je over de plooien heen stikt om ze vast te zetten. Ik doe dit altijd met een opvallende kleur, zodat als ik de tailleband er op heb gezet, zoals hier uitgelegd wordt, ik de draad er makkelijk uit kan halen. Je ziet trouwens in die tutorial ook de stikdraad zitten, grappig.



Als laatste rest je dan alleen nog even een knoop op te zetten, dit heb ik hier al eens laten zien, en de rok om te zoomen. Het is eigenlijk een vrij simpel, maar wel tijdrovend, project en ideaal denk ik als eerste project, al kan de tailleband opzetten dan wel een probleempje worden, maar ik zou zeggen begin gewoon! Ik vind het echt een geweldige rok, van geweldig stof en ik ben blij dat ik er zoiets van heb kunnen maken want een yard is niet veel!

Eindresultaat:






Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen