Eerste indruk: Romanesco

Op beautyblogs wordt het al vaker gedaan; first impression artikelen, iets wat meteen in me op kwam toen ik bij Lidl de Romanesco zag liggen. Ik ben al een hele tijd erg nieuwsgierig (vooral omdat hij er zo heel erg leuk uit ziet) en dus leek het me leuk om er meteen een artikeltje over te tikken. Ik wilde eigenlijk een lekker recept op internet zoeken met de groente, maar ik kon niet echt iets vinden wat me aansprak, daarom moest ik zelf maar iets gaan bedenken om te maken.



Rauw

Ik ben echt dol op rauwe bloemkool en besloot dit dus ook eerst eens rauw te proeven en ik moet zeggen dat het rauw eigenlijk bijna precies hetzelfde smaakt als gewone bloemkool. Het is misschien iets milder in smaak, maar wel heel lekker. Naderhand hield ik een beetje een kruidnagel-achtige smaak in mijn mond, niet vervelend maar niet wat ik had verwacht.



In een gerecht

Omdat ik de groente zo puur mogelijk wil verwerken/proeven besluit ik er een risotto mee te maken. Van de helft van de 'krop' maak ik samen met een bosje peterselie en basilicum een lekkere soep, de andere helft zal er 'gewoon' bij geserveerd worden, zeker omdat het er zo super schattig uit ziet. Natuurlijk pakte ik mijn eerste proefmomentjes al tijdens het koken, want de soep waarmee ik de risotto ging maken moest goed op smaak zijn. Het viel me zeker niet tegen, ook in de soep proefde het echt als 'bloemkool, maar dan net even anders'.



Bij de risotto en romanesco serveerde ik pepersteaks van varkenshaas die ik zo kant en klaar bij de keurslager had gehaalt, het paste goed bij elkaar en was echt heel lekker! De peper paste goed bij de toch vrij milde smaak van de groenten, met Parmezaanse kaas werd er zoute smaak aan het gerecht gegeven. Ik zal de romanesco zeker vaker gaan eten, in deze maar ook in andere vormen. De helft van de soep heb ik ingevroren, hier ga ik nog wel een keer risotto mee maken alleen dan met een andere groente erbij (misschien broccoli of gewone bloemkool!)

Vonden jullie het leuk om zo mijn eerste indruk van deze groente te krijgen? Is het voor herhaling vatbaar? Er is nog een hoop wat ik nog graag zou willen proberen maar waar het nog nooit van is gekomen, dus wie weet tot een volgende keer!

3 opmerkingen :

  1. Hm, het ziet er heel vreemd uit, maar zou het best eens willen proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb het ook al vaker zien liggen maar "durfde" het niet te kopen! Niet wetende wat ik er mee zou moeten (geef mij dan maar gewoon bloemkool). Je bordje ziet er wel HEERLIJK uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik alleen de foto zag vroeg ik me af of het nou een nieuw soort vetplantje was of een geƫvolueerde bloemkool. Het laatste dus. Het is wel een maf gezicht. Je artikel die je erbij hwb gemaakt vind ik leuk.

    BeantwoordenVerwijderen