Minke Maria kookt: Boerenkool 'stamp' anders

Mijn lievelingsrecept is een recept uit het 30 minuten kookboek van Jamie Oliver, maar ik maak dit nu al 3/4 jaar en volgens mij is het langzaam wel een beetje veranderd in een recept zoals ik het zelf lekker vind in plaats van wat ik ooit in het kookboek heb gelezen. Oh, het gaat trouwens over kip uit de oven, met rozemarijn aardappeltjes, ook uit de oven. Bij dit recept eten wij eigenlijk nooit groenten (heel slecht) en het leek me een goed idee om eens verandering te brengen in een eetpatroon, dus bedacht ik een recept met delen van mijn favoriete recept, maar wel met groenten.



Ingrediƫnten jus:
- Boter
- Olijfolie
- Paprikapoeder
- Cherrytomaatjes
- Kippenbouillonblokjes
- Water
- Citroen
- Oregano
- Rozemarijn

Ingrediƫnten stamp:
- Boerenkool
- Kriel of andere kleine aardappeltjes
- Knoflook
- Zout
- Rozemarijn

Saus:
Smelt boter in een pan, ongeveer 30/40 gram, samen met een flinke scheut olijfolie. Laat dit smelten en voeg een stuk of 5/6 cherrytomaatjes toe. Ik had kleintjes, dus gebruikte ik er 6. Laat dit lekker een beetje stoven en voeg vervolgens 250ml water, sap van een halve citroen, 2 volle eetlepels paprikapoeder, een half kippenbouillonblokje en een beetje oregano. Meng dit goed door voor je ook de rozemarijn toevoegt, laat het dan even staan en je saus/jus is klaar.

Aardappeltjes:
Snij de krieltjes in stukken en kook ze tot ze zacht zijn, dit is eigenlijk TE lang dus hou daar rekening mee. Dan doe je ze in een ovenschaal met een paar eetlepels kookvocht, of het helpt weet ik eigenlijk niet maar ik heb altijd het idee dat ze er knapperiger van worden. Je overgiet ze met lekker olie, besprenkeld ze met zout en snijd knoflook om eroverheen te doen. Kleine tip; normaal doen wij best veel knoflook, maar dat was hier niet nodig dus 2 of 3 teentjes zou genoeg zijn en besprenkel de aardappeltjes, net voor je ze in de oven zet, lekker met rozemarijn. Prak met een vork alle aardappeltjes kapot en dan gaan ze voor 50 minuten in een oven die voorverwarmd is op 200 graden.



Boerenkool:
Begin de boerenkool te koken als de aardappeltjes ongeveer een half uur in de oven staan, na 20 minuten giet je de boerenkool af, zodat het goed droog is en meng de boerenkool met de aardappeltjes (die je dus eerst even uit de oven haalt, natuurlijk) en dan gaan ze nog even 10 minuten in de oven.

Schep op en giet de jus over de stamp. Ik serveerde de boerenkool met een speklapje, maar het kan natuurlijk ook met worst, of iets anders wat je lekker vindt.

TIP: Giet de overgebleven jus in een ijsblok-vormpje en vries het in. Je kan er dan ontdooien als je nog eens jus nodig hebt of 1 blokje ontdooien en mengen met een ei als je een omelet gaat maken, want dat is ook echt heel erg lekker!

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen