Minke Maria Kookt: Goddelijk broodje

Broodjes zijn vaak van die dingen waar je vaak in hetzelfde beleg vervalt, zelfs bij broodjes gigant Subway zijn je keuzes heel standaard. Maar ik probeer graag 'gekke' dingen uit, zeker als ik wel eens een broodje als avondeten wil maken zal het toch echt ook wel gezond moeten zijn. Voor zover broodjes gezond zijn, maar daar is natuurlijk sowieso over te discussiëren. Dit broodje maakte ik toen ik erwten over had van de avond tevoren, sowieso is het echt heerlijk spul en maak ik mijn vriend er heel blij mee als dit op het menu staat, maar toen ik een hap nam van deze combinatie... *Engelen zingen* Echt heerlijk en daarom wilde ik het ook zeker met jullie delen!



Ingrediënten erwtenpuree:
- 225 gram diepvrieserwten
- snufje zout
- 7 gram verse munt
- sap van een kwart citroen

Ingrediënten broodjes:
- (afbak) broodjes
- erwtenpuree
- Serranoham
- Crème fraîche
- kruidenkaas
- Rucola
- Beetje citroensap



De erwtenpuree is heel simpel te maken, je kookt de erwten, giet ze af en pureert ze met je staafmixer. Ondertussen maak je het een beetje op smaak met de munt, citroensap en wat zout. De hoeveelheden die ik hier heb neergezet zijn voor erwtenpuree op de broodjes, wil je erwtenpuree serveren als 'gewone' groenten bij je avondeten dan is het lekker om er wat aardappelpuree doorheen te mengen. Laat je puree goed afkoelen, maar zet het niet in de koelkast, is op het broodje het lekkerst op kamertemperatuur.

Bak dan je broodjes af, als je afbakbroodjes hebt tenminste en laat deze ook goed afkoelen. Snij ze open en smeer de bovenste helft royaal in met de erwtenpuree. Daarop leg je de serranoham, ik 'verfrommel' de plakjes een beetje en kon er 3 op een broodje kwijt, maar dat ligt wel een beetje aan je formaat broodje natuurlijk. Daaroverheen verdeel je ongeveer 3 dessertlepels met crème fraîche.

Op de andere helft van het broodje smeer je de kruidenkaas en daarover verspreid je lekker veel rucola sla, ik maak deze graag een beetje op smaak met een klein beetje citroensap en een heel klein snufje zout. Zoals ze mij bij Topchef en andere kookprogramma's altijd leren is dat alle losse componenten goed op smaak moeten zijn en sla alleen is alleen maar sla. Serveer je broodje open zodat degene die gaat eten goed ziet wat voor heerlijks hij of zij in de mond gaat stoppen.



Neem als broodje wel een beetje een mooi, luxe broodje. Niets mis met een simpele pistolet maar het haalt toch wel een klein beetje de magie weg. De crème fraîche moet ook niet te stijf zijn, is hij dat wel klop het dan op met een beetje water zodat het de stevigheid heeft van een saus.

1 opmerking :