DIY: Creatief een dagboek bijhouden.

Ik ben een dagboek meisje, tenminste dat ben ik altijd geweest, zeker in de periode van mijn 10e tot mijn 20ste heb ik echt bijna heel mijn leven vastgelegd in allerlei verschillende schriften. Super leuk om terug te lezen en kei hard te lachen om sommige uitspraken en gedachtekronkels natuurlijk. Maar de laatste jaren heb ik helemaal niet meer zo veel geschreven in dagboeken, het enige wat ik nog echt doe is een 'reis schrift' meenemen op vakantie, maar daar kom ik straks wel op terug.



Nu kennen jullie vast allemaal Wreck this journal van Keri Smith wel, op zich een heel leuk idee maar er zijn wat dingen die me er aan tegen staan. Ten eerste vind ik het duur, maar goed dat ben ik. Ten tweede vind ik het jammer dat het niet echt een dagboek is; je moet bepaalde opdrachten doen die misschien wel helemaal niets met je leven te maken hebben en als laatste vind ik ook dat er wat vieze opdrachten in staan (kauwgom plakken en dode insekten verzamelen, eew!) dus ga ik hier tips en aanwijzingen geven hoe je een echt 'journal' kunt 'wrecken' zodat je er ook nog een beetje een leuke terugblik op je leven of bepaalde tijd hebt. Kies daarvoor een mooi en handig schrift/boekje uit en ga aan de slag!

Verzamel
Ga je een dagje ergens heen, eet/drink je een keer iets nieuws of heb je iets anders wat je in je dagboek kan plakken: BEWAAR HET! Je kunt een hele pagina vol plakken met appel en bananen stickers. Van dagjes uit kun je bonnetjes, entreetickets en foldertjes gebruiken. Print foto's uit of gebruik een echte instant-camera om zo meteen foto's te hebben.



Schrijf
Schrijf! Het hoeft niet veel te zijn, maar zorg dat je belangrijke momenten in je leven noteert, of belangrijke gevoelens of zelfs mooie opmerkingen die je hebt gekregen. De ontmoeting met mijn vriend (en de week daarna) staat in een paar zinnen in mijn dagboek, maar de woordkeus en wat ik neer heb gezet spreekt boekdelen.

Ik heb zelfs geprobeerd een korte tijd elke dag een positieve gedachte neer te zetten, daar horen dus complimenten van anderen bij, maar ook complimenten aan jezelf. Want waarom zou je zelf niet mogen zeggen dat je iets goed vind van jezelf? En daarbij een dagboek is iets voor jezelf, het is in eerste instantie niet de bedoeling het met andere te delen dus je hoeft je nergens voor te schamen!

Knip, plak, scheur en kleur
Misschien is vandaag een dag waarop je niet echt zin hebt om te schrijven, nou dan pak je potloden, verf of stiften en ga je daarmee aan de slag, of misschien is het meer een moment waarop een simpele krantenkop je leven/ gevoelens prima reflecteert. Dan gebruik je dat. Het mooiste is natuurlijk dat de enige regel is dat er geen regels zijn in het dagboek bijhouden.



Maak lijstjes
In 1997 maakte ik in mijn dagboek, samen met een stapel oude Hitkranten, Tina's en andere tijdschriften een document lijst met daarin alle artiesten die op dat moment 'hip' waren. Ik maakte wat fouten, die me nu zoveel jaar later nog steeds vermaken, maar over het algemeen is het best wel een leuk document. Maar je kunt ook andere lijstjes maken; dingen die je nog wil doen voor x of films die je nog wil zien, boeken die je nog wil lezen. Zelfs boodschappenlijstjes kunnen een leuk document zijn van een bepaalde tijd, want over 5 jaar is het best grappig om te zien wat je vandaag allemaal kocht.

Last, but not least: Wees creatief
Net als bij het echte Wreck this journal zal de creativiteit uiteindelijk toch uit jezelf moeten komen. Ga van de gebaande wegen af. Doe alle dingen waar je goed in bent in je boekje, maar doe ook eens iets waar je niet zo goed in bent. Hoe leuk is het om dingen uit te proberen en zo misschien wel nieuwe kanten van zelf te ontdekken.



Deel een dagboek
In de tijd dat sms-en nog duur was en het woord 'whatsapp' waarschijnlijk vele vraagtekens opriep had ik een BFF die ik maar 1 keer in de week zag, maar ja als BFF moet je wel up to date blijven over elkaars leven, dus wat deden we: wij wisselden om de week een schrift uit. Alle onzin die pubers nu met elkaar uit wisselen in appjes schreven wij op. Het handige van het feit dat het een schrift was, was dat het ook op school niet opviel als je er in schreef, iets wat met mobieltjes wel eens anders wil zijn. Haha. Het was eigenlijk een soort van 'penpal' alleen stuurde we de brieven niet op.

Schrijf jij in een dagboek? Zo ja, wat schrijf je er in? Zijn het echt je diepste geheimen of toch meer een verslag van je leven dat iemand anders ook best mag zien? Als je dit een leuk artikel vond en je wil up-to-date blijven van wat er op mijn blog gebeurd; volg me dan via onderstaande social media!

Ph. by me.

3 opmerkingen :

  1. Dit is echt superleuk! Ik hou zelf al jaren een fotoboek bij, maar zo mooi als jij het doet.. Bedankt voor deze leuke inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed bezig meid ik hou ook veel bij in boekjes liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik doe dat ook zo vaak. Heel handig!

    BeantwoordenVerwijderen