Halloween: Wat is dat nu eigenlijk?

Komende vrijdag is het Halloween, tijd voor Halloween-feestjes en om pompoenen uit te hollen. Maar eigenlijk zijn we hier in Nederland helemaal niet gewend om Halloween te vieren, wel kennen bepaalde delen van Nederland andere tradities waarbij er langs de deuren wordt gegaan, maar hierbij worden kinderen niet bang gemaakt.

Dus wat is Halloween nu eigenlijk? Behalve trick or treat, pompoenen en verkleden? Voor dit artikel ben ik me eens een beetje gaan verdiepen in deze Amerikaanse (Engels, Ierse) traditie.



De naam Halloween komt van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve, de avond voor Allerheiligen, dat dus op 1 november is. Daarbij valt bij de Keltische kalender oudejaarsdag/avond op 31 oktober en werd dit vroeger gevierd, ook omdat de oogst binnen was en iedereen klaar was voor de winter. Ook geloofden de Kelten dat op deze oudejaarsavond geesten zouden proberen om bezit te nemen van lichamen van de levenden. Omdat het dus vooral in Groot-Brittannië en Ierland werd gevierd hebben de immigranten die naar Amerika zijn gegaan deze traditie meegenomen en daar voortgezet. Nu films, series en internet ook beelden laten zien aan 'ons' komen er hier ook steeds vaker Halloween-feesten en worden er voor kinderen bijpassende dingen georganiseerd in buurten.

In Mexico vieren ze geen Halloween maar Día de los Muertos, oftewel de dag van de doden. Soms zie je dit in bepaalde films en series nog wel eens terugkomen, ik kan me bijvoorbeeld iets herinneren van Lizzie McGuire, maar dit is wel degelijk iets anders dan Halloween en wordt ook niet gevierd op 31 oktober maar op 1 en 2 november (Allerheiligen en Allerzielen dus.) Zelf vind ik het wel grappig dat bepaalde tradities ver voor de globalisering al op veel plekken erg op elkaar leken.



Naast natuurlijk enge dingen als spinnen en vleermuizen is een van de meest bekende versieringen voor Halloween wel de uitgeholde pompoen met een gezichtje. Wat ik voor mijn 'onderzoek' niet wist is dat deze lantaarns eigenlijk jack-o'-lanterns heten, ik wilde ook graag weten waar het zijn oorsprong heeft en kwam op Wikipedia dit verhaal tegen:

Er zijn veel verhalen over de oorsprong van de lantaarn. Een van de bekendste is het verhaal over de smid Jack. Op een avond kwam Jack de duivel tegen die hem naar de hel wilde meenemen. Jack wist met een list de duivel in een boom te lokken, en kraste vervolgens een kruisteken in de stam van de boom zodat de duivel de boom niet meer kon verlaten. Pas nadat de duivel Jack had beloofd dat hij nooit naar de hel zou hoeven haalde Jack het kruisteken weg en liet de duivel weer vrij. Toen Jack jaren later stierf mocht hij door zijn slechte levenswandel niet naar de hemel, maar de duivel liet hem ook niet binnen in de hel wegens de gedane belofte. Sinds die tijd doolt de ziel van Jack volgens het verhaal rond over de aarde. De duivel gooide Jack nog wel een gloeiend kooltje achterna toen hij hem wegstuurde bij de hellepoort. Jack stak het kooltje in een knol die hij aan het eten was en kreeg op die manier een lantaarn om zijn weg mee te verlichten. Volgens deze legende is de jack-o'-lantern is vernoemd naar de smid uit dit verhaal.
Bron: Wikipedia

Wel een beetje een zielig verhaal, maar ja had hij zich in zijn leven maar moeten gedragen toch? Vroeger werden dus ook altijd knollen gebruikt om lantaarns van te maken, maar pompoenen zijn natuurlijk een stuk leuker. Ik kan van mezelf herinneren dat ik vroeger een keer een lantaarn heb moeten maken voor school van suikerbiet, maar ook pompoenen heb ik geregeld uitgehold en gesneden, want het geeft echt een heerlijke sfeer.



Mijn eerste Halloweenfeestje(s) vierde ik bij een vriendin, we waren een jaar of 11/12, die er echt helemaal weg van was en toevallig eind oktober jarig was en dat dus graag als thema gebruikte. Ik kom verder niet echt uit een Halloween-minded omgeving dus helaas vier ik het de laatste jaren niet meer, maar toch wilde ik er op mijn blog aandacht aan besteden en daarom komen de komende week elke dag artikelen online die iets te maken hebben met Halloween. Morgen komt er een post met kostuum ideeen, woensdag zal ik een leuke moderne versie laten zien van de jack-o'-lantern, donderdag heb ik een lekker recept en vrijdag nog een leuke toepasselijke accessoire DIY. I hope you'll enjoy en ik wens je sowieso een spannende Halloween!

Illustrations by me.

2 opmerkingen :

  1. Er zijn nog diverse oude religies in leven waarin hier nog steeds een feest thuis hoort op 31 oktober.
    Samhain bij de Wiccans/heksen/druïden. Winternacht bij Ásatruar bijvoorbeeld.
    Veelal gaat het om voorouderverering en eerbetoon aan overledenen.
    Men gelooft dat de sluier tussen de levenden en de doden het dunst is, niet per sé dat ze bezit van je willen nemen (dat idee kwam later met het Christendom, waarbij ze afschrikwekkende figuren gingen gebruiken om ze juist weg te jagen terwijl de mensen van de oude religies juist contact wilden met hen die naar de andere kant van het leven zijn gegaan).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil mijn blog graag een beetje luchtig houden, wat je allemaal verteld is reuze interessant maar hoort thuis op andere websites. :)

      Verwijderen