Minke Maria kookt: Poffertjes

Als ik, toen ik nog op de middelbare school zat, een keer vroeg uit was of als ik vakantie had maakte ik graag een pannenkoek met stroop klaar. Ik maak dit altijd 'from scratch' want pannenkoekmix is gewoon afzetterij. Natuurlijk zijn pannenkoeken niet de meest gezonde lunch, maar wel heel erg lekker. Toch is er iets wat ik zowaar misschien nog lekkerder vind; poffertjes. Even makkelijk, behalve misschien het gieten. Dit is trouwens ook erg leuk om samen te doen met kinderen!



Aantal: 40 poffertjes
Prijs per portie: 50 cent
Kcal per portie: 300
Tijd: 15 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥



Ingrediënten:
- 100 gram zelfrijzend bakmeel
- 200 ml melk
- 1 ei
- Zonnebloem olie
- Roomboter
- Poedersuiker
Benodigdheden:
- Poffertjespan
- Prikker
- Iets om het beslag mee te gieten



Als ik zelf bak dan maak ik meestal een papje met willekeurige hoeveelheden melk en bloem, maar voor jullie heb ik er even een weegschaal onder gezet. Meng als eerste de melk met het bakmeel, zorg dat de klontjes goed uit het beslag geklopt worden voor je het ei toevoegt. Klop het goed door met een garde en meng er als laatste nog een scheutje olie doorheen.

Zorg dat je poffertjespan goed warm is en vet hem een beetje in met zonnebloemolie. Dan giet je voorzichtig de vormpjes voor ongeveer 3/4 vol en dan is het wachten. Ik draai de poffertjes eigenlijk altijd om als het beslag nog een beetje zacht is van boven, want dan rijzen ze nog iets meer. Omdraaien doe ik met de prikkertjes van ons fondueset, maar ook saté prikkers werken prima. Zorg dat je poffertjes allemaal mooi aan beide kanten goudbruin zijn en serveer het met poedersuiker en een beetje roomboter. Pas goed op dat je pan niet te warm wordt, want dan heb je aangebrande poffertjes met rauw beslag van binnen.

Eet smakelijk!



Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Oh zo lekker! Ik krijg spontaan zin in poffertjes. haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm ik ken er nog één, en ik moet nog koken vanavond!! Wat een heerlijke post :)

    Liefs Annemieke
    www.warmerweer.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm dat ziet er echt verrukkelijk uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm nu krijg ik zin in poffertjes! Binnenkort maar weer eens eten, past ook bij het herfstweer :)

    BeantwoordenVerwijderen