Minke Maria Kookt: Pumpkin spiced chocolate cake

Het was voor mij echt het moeilijkste artikel uit de Halloween-week, ik keek wat rond op internet om inspiratie op te doen maar kwam alleen maar dingen tegen die vooral erg onsmakelijk waren en vooral gingen over 'versieren' in de stijl van Halloween en dat zocht ik niet. Ik kreeg de inspiratie voor deze cake toen ik bij Foodgloss het recept zag voor een pumpkin spiced latte, het vruchtvlees in een vloeibaar drankje leek mij geen goed idee maar in een cake zou goeddelijk moeten zijn. Daarnaast is pompoen natuurlijk heel erg Halloween en de kleurencombinatie ook. Uiteindelijk bleek de cake echt nog veel lekkerder te zijn dan ik had verwacht, de cake ziet er alleen niet heel erg mooi uit, maar het gaat uiteindelijk om de smaak toch?



Tijd: 30 minuten voorbereiden en 90 minuten in de oven.
Moeilijkheidgraad: ♥♥

Ingrediënten:
- 225 gram boter
- 225 gram suiker
- 1 zakje vanillesuiker
- 4 eieren
- 225 gram zelfrijzend bakmeel
- zout
- 225 gram pompoen (uit de diepvries)
- 1 eetlepel pompoen- of koekkruiden
- 1 eetlepel cacaopoeder
- 1 eetlepel water
- olie



We beginnen gewoon met het maken van een 'basis beslag' voor cake, dit is het recept dat ik al mijn hele leven gebruik voor cake en bijna een no fail is, want ik heb dus geen handmixer hier en ik heb dit beslag dus gemaakt met een staafmixer en dat ging ZO goed! Sowieso is het handig met de pompoen straks om een staafmixer te gebruiken want dan pureer je de pompoen ook meteen. Kleine tip!

Maar goed, je begint dus met de boter, suiker en vanillesuiker samen tot een romige crème te mixen en vervolgens mix je 1 voor 1 alle vier de eieren erdoorheen. Het zelfrijzend bakmeel mix je er langzaam doorheen, lepel voor lepel tot je een mooie substantie hebt gekregen.



Om er dan een echte Halloween cake van te maken moeten we het beslag in 2 delen. Ik deelde de cake in ongeveer eenderde voor het pompoen deel en tweederde voor het chocolade deel, omdat er natuurlijk nog pompoen komt bij het pompoenbeslag en dit wordt dan uiteindelijk dus even veel. De pompoen pureer te dus door het beslag met een staafmixer, zorg dat de stukjes goed gepureerd en gemengd zijn de rest van het beslag. Doordat de pompoen vocht bevat zal dit een wat vochtiger beslag worden dan het cacaodeel. Daarom doen we nog even een lepel water door het beslag van het cacaodeel.

Vet dan je cakevorm in met olie, gesmolten boter kan ook maar ik vind olie erg fijn werken, en lepel het beslag in de vorm. Je kunt het in lagen doen, maar ik deed steeds om en om een lepel van elk beslag. Als je beslag op is gaat de cake voor 1,5 uur in een op 150 graden voorverwarmde oven. Na 1,5 uur steek je een satéprikker in de cake om te kijken of hij gaar is, maar waarschijnlijk zal dit wel zo zijn. Laat hem dan afkoelen en klaar is je cake.

Wil je het zwart/ oranje effect nog wat versterken, dan kun je het pompoendeel nog kleuren met oranje kleurstof en het cacaodeel met zwarte voedselkleurstof.



Ik hoop dat je morgen lekker kan genieten van deze cake, misschien wel bij een enge film of op een Halloween feestje. Wil je op de hoogte blijven van mijn recepten (en andere artikelen) volg me dan op een van onderstaande kanalen.

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen