Pakjes en zakjes VS zelf koken #1

Chicken tonight, Knorr wereldgerechten, pastasauzen van Bertolli en Maggi's braadstomen, het zijn allemaal zeer populaire merken voor het bereiden van avondeten. Kijk dat het allemaal niet het meest gezond is, dat is natuurlijk niet te ontkennen, maar hoe staat het zelf maken tegenover zo'n doos/potje/zakje kopen? Wat is er duurder (en wat voordeliger)? Is zelf maken dan echt zo heel veel gezonder? Is zelf maken wel altijd net zo lekker? En wat veel mensen altijd roepen: is het echt net zo snel? Ik ga het in deze rubriek onderzoeken naar aanleiding van mijn eigen favoriete pakjes en zakjes en vergelijkbare recepten, om te beginnen: Chicken tonight.



Joseph houdt niet zo van pasta en rijst gerechten en dus maak ik sinds ik samen woon nog maar heel sporadisch een potje zoetzure saus klaar, maar toen ik nog thuis woonde was dit denk ik wel mijn favoriete gerecht. Toch is het niet het meest gezonde voedsel dat je kunt klaarmaken. Met maar 6,4% paprika (volgens de verpakking) en 6% wortel haal je ook echt NOOIT de dagelijkse hoeveelheid groenten die je moet eten, suiker zit in beide maar je hebt er bij een DIY veel meer grip op hoeveel het is.

Ik vond het recept van deze saus op brendakookt.nl en het stond me meteen heel erg aan. Je kunt er zoveel paprika en wortel in doen als je zelf wil. Ik deed uiteindelijk 4 paprika's en een winterwortel in een pan met 4 porties, nog lang niet genoeg om aan mijn a.d.h. te komen, maar ik vond het zelf wel heel lekker dat er zoveel groenten in zaten. En soms is het beter om een 'gezondere' keuze te maken, omdat je toch iets wil dat misschien niet helemaal in een #clean dieet past.



Naast de gezondheidsredenen om iets zelf te maken, die nu wel al meteen in voordeel zijn gebleken, vind ik ook de prijs belangrijk. Een potje Chicken tonight van Knorr kost 1,73 bij Albert Heijn. Nu ben ik voor 2 keer avondeten 2,50 kwijt aan paprika, wortel, ananas en tomatenpuree. Ui, knoflook, paprikapoeder, cayennepeper, suiker en witte wijnazijn heb ik altijd in mijn kast staan, maar laten we zeggen dat dit met zijn alle in hoeveelheid nog zo'n 50 cent was dan heeft het mij in totaal 3 euro gekost. Rijst en kipfilet moet je normaal ook gewoon kopen, ik heb deze keer 600 gram kipfilet gebruikt, maar ik denk dat dat uiteindelijk wel een beetje teveel is geweest. Aan 400 gram had ik ook genoeg gehad. In prijs verschilt het misschien dus niet veel maar wel als je de hoeveelheid groenten met elkaar vergelijkt en 23 cent is ook geld.



Dan als laatste de belangrijkste reden waarom mensen voor een potje kiezen; gemak. Ik zal niet liegen, dit kost ECHT wel meer tijd om klaar te maken dan een potje opendraaien. Maar als je dit op een rustige dag klaarmaakt kun je het heel goed invriezen en dan is het alleen nog maar makkelijker dan een potje. Ik maakte deze maaltijd tegelijk met soep (ook om in te vriezen) en de zuurkoolmaaltijd die we die avond zouden eten (want ik had ananas over en wilde dit niet zomaar opeten voor de lekker of weggooien.)

In dit geval is de terechte winnaar, wat mij betreft, dus echt de zelfgemaakte saus. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij andere favorieten is, dus in de komende maanden zal ik steeds weer nieuwe favorieten uit de AH schappen uittesten met daarnaast een 'vers' recept. Heb jij favorieten waarvan je zou willen dat ik het vergelijk? Laat dat dan weten onder in de comments en om op de hoogte te blijven kun je me volgen op Bloglovin' of een van andere onderstaande social media kanalen!

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Chicken tonight is heerlijk! Mooie foto's, ik ga je volgen via bloglovin

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen