Sewing 101: De eerste stapjes

Eigenlijk zou ik als eerste artikel in de Sewing 101 moeten beginnen met uitleggen hoe een naaimachine werkt en wat de essentiële dingen zijn die je als naaister nodig hebt, maar ik besloot dit niet te doen; want degene die deze tutorial reeks zullen gaan volgen willen denk ik maar wat graag aan de slag. Daarom gaan we vandaag een beetje 'spelen' met het naaimachine. Want het is belangrijk om feeling te krijgen met je naaimachine, niet alleen als je nog nooit genaaid hebt, maar ook als je bijvoorbeeld een nieuwe koopt, dus daar ga ik me vandaag een beetje op richten.




Laat duidelijk zijn dat iedereen op zijn eigen manier begint met naaien. Sommige mensen 'doen gewoon' zeker als je als kind/ jongere begint met naaien dan begin je met afvalstukjes, misschien een barbiejurkje of een speldenkussen te maken. Gewoon rechte lijnen, niks moeilijks. Met ouder worden krijgen mensen toch vaak wat meer 'faalangst', natuurlijk niet de echte aandoening maar de kans dat het mis kan gaan houdt veel mensen tegen achter het machine te kruipen. Dat merk ik ook heel erg in de comments. Degene met een beetje lef melden zich dan aan bij een naaicursus, degene met veel lef doen het met boeken en internet. En er zijn zelfs lefgozers die gewoon doen, zonder hulp.

In mijn vorige poging tot de serie 'Sewing 101' liet ik al zien hoe je de allereerste begin kan maken door op papier figuurtjes te tekenen en daar (zonder draad) overheen te stikken. Ik liet hier rechte lijnen, vierkanten en een spiraal zien, maar probeer ook eens gewoon 'uit de vrije hand' recht te stikken, want je moet straks, als je eenmaal kleding gaat naaien, ook vrij 'uit jezelf' recht blijven. Oefen ook niet alleen op papier, want dat is heel goed voor het eerste begin, maar de feeling krijgen van verschillende soorten stoffen is ook fijn.



Simpel katoen werkt het allermakkelijkst; het is niet te dik, je hoeft geen rekening te houden met rekbaarheid en het glijd ook niet onder je naaimachine weg. Tricot of organza daarentegen zijn al weer totaal andere materialen. Bij tricot moet je heel erg uitkijken dat je niet te hard trekt, terwijl organza zo glijd dat je ook weer heel makkelijk scheef stikt. Maar over stoffen en hoe je er mee om moet gaan zal ik later nog wel een uitgebreider artikel schrijven! Kijk voor nu maar gewoon wat er in de stoffenmand (van je oma, moeder, buurvrouw of tante) zit want je moet niet allemaal stoffen gaan kopen omdat je moet gaan oefenen.

Vandaag is het misschien een beetje 'saai' want ik kan nog niet een echte opdracht geven, behalve oefenen, oefenen, oefenen. Ik zal wel zorgen dat er in de toekomst bij deze artikelen wel zo veel mogelijk leuke 'opdrachtjes' of patroontjes laat zien zodat je ook echt iets hebt om te doen. Deze Sewing 101 artikelen zullen elke 2 weken verschijnen op mijn blog, met uitzondering van December want dat wordt een heel speciale maand, om op de hoogte te blijven van mijn updates kun je me volgen via een van onderstaande social media om zo op de hoogte te blijven.

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. Misschien durf ik het ooit ook weer eens te proberen... Moet nog even wat geduld vinden. Tot die tijd volgens ik je tips op de voet :)

    BeantwoordenVerwijderen