Interieur DIY: Gipsen theelichthouders

In de herfst/ winter vind ik kaarsjes altijd heel erg gezellig. Alleen de sfeerlichten aan, dekentje, kop thee en kaarsjes aan. Ik kreeg het idee van deze theelichthouders op Pinterest. Iemand had ongeveer hetzelfde gedaan, maar dan met beton. Nu is beton (ook hobby beton) vrij duur en niet heel makkelijk verkrijgbaar. Daarom besloot ik voor 'gewoon' modelgips te gaan. Gewoon te koop bij de speelgoedwinkel en maar 5 euro voor 900 gram.



Prijs: 5 euro
Tijd: 15 minuten werk, maar 3 dagen wachten
Moeilijkheidgraad: ♥♥


Gips - lege frisdrank blikjes - waxinelichtjes.


Maak de blikjes open, ik deed het met een mes, maar het kan ook met een blikopener. Kijk wel goed uit want de randjes van het blik zijn scherp en je hebt zo een flinke snee in je vingers; AU!


Ik heb voor deze 3 kaarsen 600 gram gebruikt, dus de prijs van 5 euro hierboven klopt niet eens! Meng het gipspoeder met water (lees de verpakking voor de juiste verhouding.) Ik deed dit in een lege frisdrank fles met grote opening, maar een oud bakje kan ook dienst doen. Let wel dat je gips niet weg mag spoelen, dus schoonmaken is eigenlijk niet te doen, neem dus een bakje dat weg mag na gebruik.


Giet het gips in de lege, schone frisdrank blikjes. Niet alle blikjes vul je even ver, zodat je een leuk hoogte verschil krijgt. Ik goot bij het tweede blikje iets te ver door dus het hoogte verschil is niet zo groot als ik had gewild, ik wilde niet gaan kliederen met overgieten dus heb het maar zo gelaten. Een tip om straks het gips er beter uit te krijgen is het een beetje insmeren met afwasmiddel, vooral de bodem van het blikje.


Na ongeveer een half uur heb ik de theelichtjes in het gips geduwd, ze bleven nog wel een beetje 'drijven' dus misschien is het beter om nog langer te wachten. Vervolgens laat je de gips voor 2 dagen drogen.


Haal dan na ongeveer 2 dagen drogen de blikjes van het gipsenvormpje af, ik moest het echt 'pellen' dus ik heb stevige handschoenen aangedaan om weer te zorgen dat ik niet in mijn vingers zou snijden, blik wordt niet minder scherp in die twee dagen. Wees voorzichtig met de bodem van het blikje, want het 'randje' aan de onderkant kan makkelijk afbreken!

Eigenlijk is het best eenvoudig, het kost alleen veel wachttijd. Alle soorten blik kunnen worden gebruikt, natuurlijk hoeft het niet perse een frisdrank blikje zijn, van een conservenblik krijg je leuke ribbels langs de zijkant, maar deze zijn wel een stuk gevoeliger voor afbrokkelen.


Om het geheel nog meer een rauwe look te geven besloot ik met zwarte verf een band over het gips te verven, gewoon uit de losse pols en een beetje slordig zodat het echt een beetje een gevoel te geven van beton en graffiti.

Eindresultaat:




Mijn vriend is heel erg van een industriele look, ik ben dus ook echt benieuwd wat hij van deze theelichthouders vind. Ik ben er erg trots op en blij mee, goed gelukt! Wat vindt jij ervan? Is dit helemaal je stijl, of ben je stiekem toch meer van wat meer romantische kaarsenhouders? In dat laatste geval zou ik vooral even op een van onderstaande social media knoppen klikken om me te volgen, want in december komt er een nieuwe leuke kaarsen DIY, alleen dan wat minder strak...

Ph. by me.

4 opmerkingen :