Minke Maria Kookt: Borstplaat

Borstplaat is mijn 'dingetje' 4 jaar geleden, de eerste december dat wij hier woonden, maakte ik het eens en het lukte. Elke december daarna heb ik het meerdere malen geprobeerd, maar steeds zonder succes. Nu lukte het mij gisteren ineens wel weer, maar omdat ik vind dat op internet allemaal van die onduidelijke uitleggen staan wilde ik nu (met foto's!) duidelijk maken hoe het moet, zodat ook jullie deze heerlijke (maar oh zo ongezonde) lekkernij ook kunnen maken, het is niet moeilijk maar je moet het wel precies goed doen!



Prijs per portie: Nog geen 50 cent.
Tijd: 10 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥♥


De verhouding van suiker/ vocht is 3 delen suiker op 1 deel vocht. Dit kan water zijn, room of melk. Ik maak nooit al te veel in 1 keer, dus net als altijd gebruik ik deze keer 6 eetlepels suiker en 2 water, omdat ik ook nog een beetje cacaopoeder toevoeg doe ik nog een halve eetlepel water extra. Ik roer dit geheel helemaal door en vervolgens zet ik de pan op een klein vuurtje.


Blijf bij je pan en roer dit geregeld een beetje door, in eerste instantie zal het geheel een beetje op een soort chocolademelk lijken, heel vloeibaar, maar je moet echt wachten tot het gaat borrelen. Als het dan kookt blijf je roeren met een garde, eerst is het dan nog vloeibaar maar langzaam wordt het allemaal wat dikker. Als er een druppel aan je garde blijft hangen als een soort stroop dan moet je snel worden en het mengsel op een bakplaat met bakpapier gieten. (Of natuurlijk in vormpjes, zoals het eigenlijk hoort, maar dat vind ik echt zonde van mijn tijd, haha.)


Na ongeveer een half uur zal het geheel goed zijn afgekoeld en uitgehard en kun je het uit de vormpjes halen of in stukjes breken en ervan gaan genieten. Aangezien het een lekkernij is van puur suiker vind ik het altijd erg machtig en heftig, dus hou ik mijn plakjes graag wat dunner, maar je moet zelf kiezen wat jij lekker vindt.

Bij borstplaat moet ik trouwens altijd denken aan het verhaal van Jip en Janneke, dat Sinterklaas bij Jip een oningepakt hart van borstplaat brengt voor Janneke. En dat Jip het dan inpakt en er een gedichtje bij maakt en volgens mij gaat er dan ook nog iemand op het hart zitten. Ow, wat kon ik likkebaarden bij het idee van dat hart! Maar nu maak ik het lekker zelf, dus gewoon wanneer ik er zin in heb. Jeej!



Wat is jouw favoriete Sinterklaas snack? Heb je een eigen recept? Laat het me weten in de comments want ik ben benieuwd! Morgen begint elke-dag-een-blog-maand en ik heb er heel erg zin in, het wordt een mooie maand dus als je daar niets van wil missen volg me dan vooral op onderstaande social media!

Ph. by me.

2 opmerkingen :

  1. Borstplaat is zooooo lekker! Het lijkt me alleen alsnog niet heel makkelijk om dit te maken, wel een leuk origineel recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit op, maar klinkt me ook niet verkeerd in de oren.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen