Minke Maria Kookt: Gevulde paprika

Eigenlijk zou dit recept ook moeten vallen onder de 'Pakjes en Zakjes vs Zelf koken' rubriek, want het is gebaseerd op een zakje van Knorr voor gevulde paprika. Ik kocht het een keer toen we net waren gaan samenwonen, of het heeft ooit in een kerstpakket gezeten of zo, maar nadat ik het 1 keer had klaargemaakt was het al uit het assortiment voor ik er weer aan dacht het te maken.



Aantal: 4 halve gevulde paprika's
Prijs per portie: 1,50 ongeveer
Tijd: 40 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥

Ingrediënten:
- 2 flinke rode paprika's
- 1 groene paprika
- 250 gram gehakt
- 1 grote ui
- 2 teentjes knoflook
- 1 eetlepel paprika poeder
- 1 theelepel cayennepeper
- geraspte kaas
- zout
- boter
- aardappelpuree



Snipper de ui en pers de knoflook en fruit dit samen in een pan, voeg vervolgens het gehakt toe. Ik gebruikte half om half gehakt en denk dat dat ook wel echt het lekkerst is. Bak het gehakt rul en voeg een groene paprika in (heel) kleine stukjes toe. Kruid het gehakt vervolgens met het paprikapoeder, cayennepeper en zout. Laat dit alles even een beetje doorbakken.

Zorg dat je 2 mooie paprika's neemt om te vullen want ze worden natuurlijk in hun geheel geserveerd. Snij de over de lengte open en verwijder de zaadlijsten en de steel. Bedek de bodem van een ovenschaal met aardappelpuree, ik ben lui en gebruik dit gewoon uit een zakje, maar je kun het ook zelf maken van kruimige aardappelen. Vul de paprika's met het gehaktmengsel en zet dit in de ovenschaal, bovenop de aardappelpuree.

Zet de ovenschaal voor ongeveer 10 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven, haal dan de ovenschaal er even uit om kaas over de paprika's te strooien en zet de ovenschaal terug in de oven voor nog eens 10 minuten. Ik had de kaas er voor de volledige 20 minuten op gedaan, maar hij was nogal droog. Het kan dus ook maar het is maar net wat je zelf lekker vind. Je kunt de paprika ook serveren met een klodder crème fraîche in plaats van aardappelpuree.



Ik maakte dit gerecht 'gewoon' als avondmaaltijd, maar twee volledig gevulde halven was erg veel. Je zou het dus ook in een x-gangen diner kunnen serveren. Kleinere paprika's en dan de helft als voorgerecht, bijvoorbeeld of juist een hele paprika en dan rechtop, met de bovenkant als 'dekseltje' en iets minder vol gevuld. Het is misschien geen culinair hoogstandje maar wel erg lekker. Wil je vaker van dit soort gerechten zien? Misschien een keer gevulde tomaat of zo, laat het dan weten in de comments en zorg sowieso dat je me volgt op een van de social media kanalen om op de hoogte te blijven van alle updates.

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen