Minke Maria Kookt: Warme honingmosterdsaus

Toen ik net ging samenwonen ontdekte ik dat koken echt een leuke bezigheid was en ik ging dan ook veel experimenteren. Een van de meest succesvolle recepten bleek varkenshaasje met honingmosterdsaus, maar ik heb het ook wel eens samen gemaakt met een stukje kip en bij een ander stukje varkensvlees is het ook heel erg lekker. Daarom besloot ik om dit lekkere recept eens met jullie te delen, want ik mag daar toch niet als enige van genieten? Ik serveerde het voor de foto's met varkenshaas en tuinbonen, maar richt mij in het recept op de saus.



Ingrediƫnten:
- Olijfolie
- Ui
- Knoflook
- Witte wijn of wijnazijn
- Honing
- Mosterd
- Citroen
- Kookroom of melk
- Zout



Voor deze saus gebruik ik altijd mijn steelpannetje, waar ik om te beginnen altijd ui in fruit. Een klein scheutje olijfolie in de pan en dan de gesnipperde ui erbij, normaal mag de ui niet kleuren maar ik vind het best lekker als de ui een beetje bruin wordt. Knoflook pers ik altijd en gaat pas in de pan als de ui al bijna 'klaar' is omdat dit een ingrediƫnt is dat snel verbrand.

Om alles af te blussen neem ik een flinke scheut witte wijn, als ik dit niet in huis heb gebruik ik wijnazijn maar wel een klein beetje minder. In dit mengsel doe ik zo'n 2/3 eetlepels mosterd en dan steeds een beetje honing (beginnend bij 1 eetlepel) tot het de naar mijn gevoel juiste balans zoet/zuur heeft, een klein beetje zout en een scheutje citroen moeten de smaak helemaal afmaken. De saus daarentegen is pas klaar na een scheut kookroom. Als ik dit perongeluk niet in huis heb gebruik ik soms ook wel een beetje melk, maar dat maakt de saus erg vloeibaar.

Na een goede 5 minuten door geprutteld te hebben is de saus klaar, ik maak het vaak als eerste zodat ik me daarna kan richten op het vlees en de groenten, want dat scheelt gewoon een hoop stress en onhandig gedoe.



Ik maak deze saus vaak op speciale momenten, ik noem dat graag 'thuis-uit-eten'. Mooi gedekte tafel, voorgerecht erbij, extra mooi vlees en natuurlijk lekkere wijn. En dan genieten van elkaar en lekker eten. Laat je het weten als je dit recept zelf hebt gemaakt en hoe het heeft gesmaakt? En volg me ook zeker op een van onderstaande social media om op de hoogte te blijven van alle recepten die nog gaan komen en natuurlijk ook alle andere artikelen die ik hier plaats.

Ph. by me.

3 opmerkingen :