Rommelen door oude Knips...

Vintage patronen zijn best 'hip' in de wereld van naaiblogs. Gertie heeft er zelfs een hele blog omheen gebouwd en inmiddels zelfs 2 boeken geschreven. Nu zijn het vaak losse patronen van bijvoorbeeld Simplicity en dan patronen uit de jaren 40, 50 en 60. Maar ook Knipmodes uit de jaren 90 en de 'zeros' kunnen erg leuk zijn en daar is relatief makkelijk en goedkoop aan te komen. Daarbij vind ik persoonlijk de patronen van Knip erg prettig, dus besloot ik de 'archieven eens in te duiken' en ik dacht dat het best leuk was er wat meer van te laten zien en over te vertellen!




Ik ging voor dit artikel heel eenvoudig even naar mijn ouders, jammer genoeg heeft mijn moeder de Knips uit de jaren 80 op een gegeven moment al weg gedaan, maar uit de jaren 90 heeft ze er nog wel een aantal. Dit zijn die Knips waar ik dus al sinds mijn twaalfde door neus om patronen te zoeken, want de combinatie van stukken of de stof waar iets uit gemaakt is kan dan enorm 'outdated' zijn; het model kan goed wel bij nu passen. En sowieso komen de jaren 90 nu weer helemaal terug!



Ik besloot gewoon maar een beetje te bladeren en wat leuke items te fotograferen zodat jullie kunnen zien wat ik dan zoal zou willen maken. Stiekem zijn het toch vaak rokken en jurken die het meest tijdloos blijven, al vond ik onderweg ook een aantal oversized jassen die in deze tijd niet zouden mis staan. Misschien zijn sommige van de items die ik heb uitgekozen een beetje 'out there', zoals de lange wijde rokken, maar ik zie ons dit wel weer dragen. In ieder geval voor kerst, dit kwam destijds ook uit een kerstnummer.











Het laatste jurkje wat hier staat, met de lange mouwen, is er eentje die ik al ooit heb gehad. Smam had hem gemaakt van een prachtige veloursachtige stof en met kerst droeg ik hem dan ook echt met trots. Nu zou ik hem zo weer aan doen, misschien wel van een andere stof en kleur. Maar hoewel ik dit jurkje dus echt in mijn hart gesloten heb en er nooit meer heb uitgelaten kwam ik ook veel dingen/ combinaties tegen waarvan ik dacht; gelukkig is mode aan verandering onderhevig!



Ook heel leuk vond ik het om oude reclames uit mijn jeugd terug te zien, al heb ik dat nog meer als ik mijn oude Donald Ducks tevoorschijn haal, haha. Wil je ook door oude Knips neuzen? Op stoffenbeurzen schijnen tegenwoordig vaak kramen te staan die oude naaibladen verkopen, maar ook de kringloop is natuurlijk een goede plek. Ik kocht daar ooit een hele stapel Knips voor 10 cent per stuk, ze waren wel flink gehavend maar voor 10 cent mag je niet klagen. Ook marktplaats is een goede bron voor oude Knips of Burda's want ook dat is een heel mooi naaitijdschrift. En oma's, moeders, tante's en oude buurvrouwen zou je natuurlijk ook nog eens lief aan kunnen kijken, wie weet hebben zij ook nog wel gave vintage stofjes...

Heb jij liever de nieuwste edities van de naaitijdschriften, of bewaar je de oude ook? Of ga je liever voor losse naaipatronen die wat ouder zijn? Laat weten wat je van dit artikel vond in de comments en wil je meer van deze artikelen zien volg me dan op een van onderstaande social media om op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen.

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Ik heb jaren en jaren lang een doos met oude 100 ideeën en ariadnes gehad van de jaren 70 Dat was de doos met patroonboekjes waar mijn moeder haar inspiratie uit haalde voor kleren voor ons toen we nog klein waren. Ik bladerde daar zelf als kindje al graag in . Maar toen verhuisde ik een keertje en besloot ik ze weg te gooien. Van alle dingen die ik ooit weggooide in mijn leven, heb ik hier het meeste spijt van !
    Ondertussen heb ik een knip- Sandra, filati en burdaverzameling ( vooral van 2000 - 2008 ), en ik wil niet meer dezelfde fout maken en plan die bij te houden tot het einde van mijn leven ! nah !

    BeantwoordenVerwijderen